Alla inlägg under maj 2009

Av Lena - 31 maj 2009 20:26

Tänk denna dam mötte vi häromdagen och idag har den tydligen synts i Mörön.

Kolla här: http://www.nordanvindens.com/index.php/blogg.html



Tur att Tyra inte bryr sig om vilda djur...eller....

Av Lena - 31 maj 2009 09:47

Som om det inte skulle räcka med att behöva vara rädd att träffa på nalle Puh i skogen...



Av Lena - 30 maj 2009 16:26

En viktig sak när man tränar hund är att variera sig. Det är vi i träningsgruppen noga med.


Först och främst finns det olika sätt att transportera sin hund till och från sökrutan, man kan antingen ha hunden snyggt bredvid sig:


Eller så kan man se till att få draghjälp till rutan:


Sen ska man träna hunden i olika miljöer:


Och på olika, helst natursköna platser:

 


Inte underligt att jag redan längtar efter nästa träningstillfälle, undra om vi ska förlägga träningslägret på Mörön eller på Mallorca?


Av Lena - 29 maj 2009 20:24

Tog en vad som skulle vara avslappnad promenad med Tyra ikväll. Just nu är Tyra mycket medveten om sitt tillstånd och får av den orsaken gå kopplad, vill ju inte att hon ska dra ut på byn och ragga upp vad som helst. Så därav var ju som sagt planen att denna promenad skulle bli lugn och avslappnad.


Men så kommer vi till ett skogparti, storlek minimal, och Tyra markerar rejält in mot de fyra träden och mitt hjärta börjar slå för fullt. Tyra märker säkert det och markerar ytterligare och mer intensivt. DÅ!!! flyger en sparv upp från marken och Tyra slappnar av *SUCK*.


Men jag har redan björn-radarn igång och kollar än hit och dit, hoppar till vid minsta ljud eller tystnad och spanar in i skogen åt alla håll och tycker mig se nalle överallt (många stenar och rotvältar i vår skog). Så det blir en minst sagt stressad promenad, väl hemma i tryggheten inser jag att nu är det slut med "skogspromenader" i ensamhet - ska bli skönt att flytta till stan.

Av Lena - 28 maj 2009 14:45

Intresserad?


Maila mig: tyramyra@telia.com

Av Lena - 27 maj 2009 20:47

I dag kändes det som om det skulle funka med lite lydnadsträning då Tyra fått vila från det ett bra tag nu, och jag hade rätt.


Efter rastning började vi med två vanliga inkallningar där tonvikten lades på sittandet. Jag hoppade, viftade, berömde och allmänt apade mig och duktiga Tyra satt kvar trots att det spratt i rumpan på henne. Gissa om urladdning då hon äntligen fick sätta i väg mot mig. Bara det var belöning nog för sittandet.


Sen blev det inkallning med ställande, vilket gick ovanligt bra så jag höjde kraven på att stå still i väntan på att något nytt ska hända. Vilket också funkade jättebra.


Nästa moment blev fria följet, här utamanar jag Tyra rejält nu. Tempoväxlingar och variation i hur långt vi går rakt innan något nytt händer. Tyra behåller kontakten hela tiden men i ivern efter belöning drar hon sig lite väl långt framåt ibland (och ja H jag belönade med "fel" hand men men men).


Avslutade med några lägganden men trots den ovanligt korta träningsstunden så  blev Tyra fort slut och det var dags att sluta innan det började gå sämre. Men vi fick en mysig stund jag och Tyra och nu ligger hon och vilar nöjd och belåten säkert drömmandes om någon stilig schäferhane... fast en vanlig byracka går säkert också bra.

Av Lena - 27 maj 2009 06:29

är vi nu, ingen (läs L&L, K med R&R) vill inte träna med oss - undra varför? :-) Är det inte bra att träna med störning? Ja Tyra löper vidare och vi vaknar klockan fyra av att Tyra kommit på att det är dags att skura golv. Visst det är väl bra med tikar som städar själva men KLOCKAN FYRA!!!!


I förrgår var det fysträning och i går foto-promenad med husse, Tyra busade på ängarna och husse fotade lador - också ett sätt att roa sig. Tyra har fullt upp med att löpa, titta efter killar och bara vara så just lägger vi inte allt för höga krav på henne. Så dumt att orsaka onödiga konflikter och det är ju bara tre veckor två gånger om året. Så nu gör vi kravlösa roliga saker.


Men tänk så olika de blir under löpet, Debbie var trött sur och grinig, första veckan var det tydligt att hon till och med hade ont, och ville bara vara i fred. Tyra är mer sällskaplig än vanligt och "klättrar" på en, och energin är det ingen brist på men däremot signalerna mellan ben och hjärna :-)


Fast det hade ju inte kunnat komma lämpligare, två sista veckorna på läsåret och total slutspurt i skolan, då passar det bättre med sköna tok- och lekpromenader än lydnadsträning.


Så det finns en mening med allt!

Av Lena - 24 maj 2009 14:25

Vilken hund vi har, jag fattar det knappt.

Varken jag eller maken hade några större förhoppningar inför dagens sök. Idag var det en sån där dag då man misstänkte att alla hade tjuvtränat en massa, allt gick bra och det är dags för avancemang för de flesta.

Tyra då, Tyra fick ju av förklarliga skäl gå sist, tre figgar, ett tom skick. Hon ger järnet från början och hela proceduren var väl över på dryga fem minuter. kan ju lugnt säga att maken springer fort på påvisningarna.


Men visst är hon påverkad av löpet, fem minuters jobb + laddning i bilen och nu sover hon gott, normalt hade inte denna korta träning varit nog. Kameran glömde jag men jag åkte på att figga idag så jag hade ändå inte någon möjlighet att filma. Men nästa gång är vi full styrka så då ska kameran med.


Kameran g

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards