Alla inlägg under augusti 2010

Av Lena - 31 augusti 2010 08:23

  • Dottern trivs i skolan, med sin nya fröken, med sina kompisar och framförallt med sin skolbänk. Detta är årets höjdpunkt - en egen skolbänk med guldfärgat bänkpapper och alldeles egna skolgrejer.
  • Vi har varit på Höstmarknaden i Jokkmokk, jag hade nypremiär och beträdde ett nöjesetablissemang för första gången på 8 år. Och fick vetskap om varför småbarnsföräldrar inte ska roa sig, halvsju nästa morgon knackade det på min rygg: "mamma jag vill stiga upp".
  • Dottern, som traditionen bjuder, roade sig kungligt och blev totalt bortskämd.
  • Nu är allvaret igång på riktigt och med det kom ju förkylningen. Men trots den finns massor att se fram emot, kulturnatten där TyraMyra med husse ska visa framfötterna, Rallylydnadstävling i Pajala och mycket mycket mer.... ska hinna sanera hemmet också men det tar vi en annan gång.

Av Lena - 24 augusti 2010 07:14

Då var det dags, igår började skolan på riktigt - ettan.

Det var en spänd förväntan i klassrummet, mest hos alla de föräldrar som stod och satt runt väggarna alla med ett fånigt leende och med kameror i högsta hugg. Ja jag var inte sämre själv.


Ny fröken, nytt klassrum, skolbänkar och nu var det lektioner och mindre lek. Barnen gav sig in i skolvärlden med liv och lust och bevisade att de faktiskt är kreativt tänkande varelser, något som jag tror fröken förbisett i sin planering - men hon lär sig med tiden, det lovar jag.


Sen undrar jag hur många barn som på sin första skoldag i klassrummet får besök av rektor, skolchef och skolnämndens ordförande samt före detta rektorn? Nu går min dotter på en friskola så det var ju inte riktigt så för henne men däremot var rektor, föredetta rektor, VD´n och styrelsens ordförande där och hälsade på ALLA barn i skolan.


Återigen fick vi ett kvitto på att vi valde rätt och ärligt talat så njuter jag skadeglatt varje gång det händer. Tidningarna slog upp rubriker som: Friskolorna är orsaken till det minskade elevunderlaget. Nej de är absolut inte orsaken. Skulle de kommunala skolorna fungera skulle de flesta välja att ha sina barn där men så länge de bara skyller ifrån sig och inte tar tag i problemen då får de räkna med konkurrens från friskolorna. Alla friskolor är inte bättre och alla kommunala skolor är inte dåliga...men i vårt fall är det så och då är valet lätt.


Snart ska vi cykla! iväg till andra skoldagen och den är efterlängtad även den. Så passar vi på att skicka en hälsning till syskonen lite längre bort och hoppas att även de har de bra i sina skolor.

Av Lena - 15 augusti 2010 17:21

* Ett jobb

* En vältränad hund

* Ett rent hem


Jakten börjar i morgon!


I övrigt så har Tyra varit på utställning, blev andra bästa tik med en toppkritik fast med närmare eftertanke... domaren ansåg Tyra vara i fin kondition - det är hon INTE och hunden som stod framför Tyra var så vinglig så hade det blåst som idag skulle den ha ramlat omkull. Men så är det med utställningar, domaren dömer och man får ta det för vad det är - särskilt med bruksschäfer. Tyra är bäst i alla fall.


Börjar sylta in mig rejält och kul är det. Äntligen så börjar känslan från det för längesedan uppstartandet av Jokkmokks Brukshundklubb åter infinna sig hos mig. Men nu i en annan förening. Och jag stormtrivs - främst tack vara alla tevliga människor jag får omge mig med. Fast nog saknar jag Susan och Susan och alla andra vapendragarna. Vi började på noll och resultatet blev en blomstrande förening. Och KUL hade vi. Nu är det nya tag på en ny plats som gäller och det ska nog också bli kul.


Dags att steka fläskfilé.

Av Lena - 7 augusti 2010 16:28

I staden pågår en festival. På torsdagkvällen tågade jag, maken och dottern ner till festivalområdet för att lyssna på Ola. Dottern var full av spänd förväntan då hon skulle få se sin stora idol och höra sin favoritlåt, unstoppable från melodifestivalen. Jag och maken var väl inte så särskilt exalterade över en blonderad skåning hoppandes på en scen skrikandes "LULEÅ LULEÅ". Tre låtar in på framträdandet var dottern less och ville gå hem.


I går var det dags för tivoli, som den gode moder man är offrar man sig och tar en tur i berg och dalbanan, dottern åkte ytterligare någon karusell och fick sitt efterlängtade sockervadd. Före tivolibesöket hade jag fixat barnvakt inför kvällen så att jag och maken skulle kunna ströva runt i staden och tjuvlyssna på Miss Li, dock var tivolibesöket alldeles tillräckligt för mig och utmattad i soffan såg jag till att barnvakten fick agera langare istället. Och det gjorde han, jag fick mina dill och gräslökschips hemlevererade till ett acceptabelt överpris - vad går man inte med på när det är kris? Och sen var festivalen över för min del.


Men Miss Li vill man ju inte missa så här kommer lite av henne:


Av Lena - 3 augusti 2010 08:16

Hur mitt liv ska vara. Det är bara jag som kan bestämma hur jag ska må. Mår jag dåligt är det bara jag som kan göra något åt det.


Eller som maken brukar säga: Jag kan inte förändra någon annan, jag kan bara förändra mig själv. Och det är så rätt. Efter en minst sagt rörig sommar med en hel del irritationsmoment och oro (nej då sommaren är inte slut än) har jag funderat en hel del. är det så här jag vill ha det? Nä knappast, nu är det dags att ta tag i det jag kan förändra och helt enkelt strunta i det jag inte kan göra något åt.


Ja så får det bli!



Av Lena - 1 augusti 2010 17:06

undrade mamma då hon lite fint påpekade att det var längesedan bloggen uppdaterades. Svårt att svara på, vi gör en massa men om det är värt att dela med sig av är kanske lite tveksamt.


Min ständiga sommarsysselsättning har åter igen kommit igång - utrotning av bananflugor. Blir galen på dem men det är fler i fällan än i köket nu i alla fall.


Soliga dagar försöker vi spendera på stranden, doppet i älven lyser fortfarande med sin frånvaro men dottern har badat så det räcker till för oss alla.


I går bjöds vi på middag av herr och fru Nilsson, såååå gott det var, och då har jag inte ens kommit till guacamolen. Finns det något bättre än guacamole på sommaren?


Vilda western blev en tom parkering och ett besök på Teknikens hus och nu har dottern bestämt att Western Farm får vänta ett år till förmån för tivolit på Lulekalaset som går av stapeln till helgen. Frågan är vem som ska snurra med henne??? - någon frivillig?


Annars så cyklas det, tränas rallylydnad och väntar på a-kassa och jobb. Nu verkar allt ligga nere och antalet lediga arbeten har minskat avsevärt. Förhoppningsvis drar det igång igen efter semestern.


Så där, nu har jag uppdaterat, nu är det upp till er att avgöra om det var av värde eller ej.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards