Alla inlägg under juli 2012

Av Lena - 30 juli 2012 08:38

Maken har återgått till arbetet, nästa vecka tar min verksamhet fart på riktigt och om två veckor blir det fritids för dottern igen.


Ganska skönt faktiskt, jag gillar rutiner, blir liksom mer gjort och lugnare då.

Men även om rutinerna har varit efterlängtade så har det varit en bra sommar i alla fall.


Stockholmsresan med Syster och döttrar, Intensiva dagar men så roligt vi hade och så mycket vi gjorde och såg. Hoppas vi kan göra om det någon annan gång.

Peppe har flyttat in till oss, hunden med stort H, det var ju han jag väntade på. Visserligen torkar vi pölar än och måste införskaffa spackel och vitfärg men ändå han är ju helt ljuvlig. Jag måste bara hejda mig och komma i håg att han bara är en valp som måste få busa och leka för när man tränar med honom så går det så bra och så fort så att det är lätt att ställa för höga krav på den lilla krabaten.

Några timmar på stranden har det blivit trots alla moln och allt regn, dock bara sekunder i vatnnet för mig. Dottern däremot har hunnit med en hel del simtimmar och förhoppningsvis blir det fler innan hösten kommer.

Storebror hälsade på oss en HEL dag   , så mysigt att ha honom här...hoppas du stannar lite längre nästa gång. Mamma har hunnit vara här en helg, denna helg. Då passade vi på att fira makens Mormor som fyller 90 idag. Pigg för sin ålder är hon och glimten i ögat har Mormor Arla och det var så kul att tillsammans med stora delar av makens släkt få uppvakta henne.


Sen har ju storasyster med sambo renoverat den lägenhet de ska bo i närmsta året. Bara 10 minuters cykling från mig - UNDERBART!!!! Jag längtar efter att få ha "min familj" nära. Hoppas bara att resten tar sitt förnuft tillfånga och kommer de också.


Nu är det dags att sparka igång företaget på allvar. Fullbokat i höst och mer ska klämmas in. Det är nu det gäller - ska det fungera eller ej?!


Så även om semestern är över och snart även sommaren så är framtiden spännande och jag längtar efter den!

Av Lena - 23 juli 2012 08:19

och ibland har man tur att träffa på en förståndig Husse/matte också.


Vardagslydnadskurs i går, repetition av koppelträning/hundmöten, sitt och ligg samt inkallning. Inga konstigheter alls. Förarna visade att de minsann ägat tid till att träna med sina hundar och träning ger resultat. Vi kunde utmana dem rejält på inkallningen och ändå for alla som ett skott till sina ägare utan att slänga en blick mot "kompisarna" eller mot de har-rika marker vi var i närheten av. Sedan tränade vi "stanna kvar" i sittande och liggande och för att göra det mer verkligt och se en nytta med träningen fick de efter en stund förflytta träningen till bilarna, dvs stanna kvar i bilen till de får Ok-kommando att hoppa ut. Det gick såklart också bra och jag ser fram emot att få höra när den ena kursdeltagaren impar på älgjakten då han i lugn och ro kan ta på sig stövlarna, plocka fram bössa och ryggsäck och hunden ligger lugnt kvar i bilen med öppen dörr   .


Varför så mycket om just den här kursen? Jo för här handlar det om tre stycken hundägare som inte riktigt visste vad de skulle få vara med om när de kom till kursen men de har öppet och glatt tagit emot mina idéer, de har alla lärt sig använda klicker (de ägde inte ens någon när vi började) och nu tränas en karelare, en labbe och en affenpinscher med klicker och shejping och det fungerar toppen för alla tre.


En av hundarna är väldigt glad och fysisk men efter tre klick när han stod stilla så slutade han hoppa, detsamma med skällande och hoppande efter andra människor. Klok hund och klok husse som fokuserade på det beteende han ville ha och inte på vad han ville ha bort. Hunden älskar fortfarande människor men gör det lite lättare för människorna att älska honom.


Det är hundägare som dessa som gör mitt jobb till det bästa!

Av Lena - 21 juli 2012 09:11

med Peppes träning. Här ser man film efter film på små valpar och deras duktiga mattar på Facebook som tränar och står i. Och vad gör vi??? Belönar ligg och blir glad för varje pöl utomhus ungefär.


Bagarns barn... eller hur var det?


Nä så nu ska här klickas in ordentligt, måste bara hitta bästa klickern först. Sen ska här jobbas!!! I massor!!! Eller i alla fall 2 x 5 minuter om dagen, vill ju inte trötta ut den lille italienske prinsen.


Men spåra ska vi, och träna vidare på söket, jajamensan "ut i skogen ska vi gå", fast en sak i taget, kan ju bli lite stressigt om man gör allt på en gång. Vi kanske sätter oss på en stubbe och tittar på skogen, så han får vänja sig. Det ser ju lite annorlunda ut här än i Italien.


En sak som jag är noga med är ju vardagslydnaden, vänta på maten, sitta och vänta vid ytterdörren, inte hoppa, inte dra i kopplet, inte bita på kopplet osv - stennoga, viker inte en tum - när det gäller Tyra, med en liten Peppe kommer jag på mig själv att bli ständigt bortkollrad av hans lurviga huvud och snälla men dock busiga ögon.


Ja ja han har ju bara varit här i knappt tre veckor, vi hinner - vi ska träna - vi ska också filma och lägga ut på facebook.


Vi måste bara kramas, mysa och lära känna varandra först   


Av Lena - 20 juli 2012 08:06

Det här inlägget är främst till Annalena, Håkan, Carina och Tina samt alla andra som kan finna intresse i att se bild efter bild på mina/våra hundar.


Vi hade en trevlig stund på ängen hos Farmor, Tyra upptäckte återigen att arbeta är faktiskt roligare än att leta pojkar och Peppe hängde glatt på.


Bildtexter är överflödiga -se och njut   

Foto: R Ekman


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Lena - 19 juli 2012 08:09

Sitter vid köksbordet, i kökssoffan. Fönstret har jag bakom mig, vilket är öppet och jag känner svala vindar på ryggen. Hade mamma varit här hade hon tyckt jag skulle stänga det så att det inte drog på mig (ibland är det bra att mamma inte är här   ).

Datorn såklart på bordet framför mig och en urdrucken kaffekopp till höger om den. Lite svagare espresso med en skvätt standardmjölk har det varit i den till alldeles för en stund sedan. På vänstra sidan av datorn ligger min plånbok... ganska tom som vanligt, eller proppfull om man räknar kvitton, handlingslistor, club-kort från affärer jag endast handlat i en gång och annat skräp. Där står också en tom flaska som i går innehöll 5 dl fanta. Sen är det en mycket trasig tidning som jag hittade i Peppes bädd i morse. Trasig tidning = nöjd hund tydligen för han såg väldigt nöjd ut över sin fina "nedgrävda" skatt.


Bakom kaffekoppen ligger dagens tidning, som maken precis läst medan han - mitt emot mig, bakom skärmen, åt sin frukost. Nu har han lämnat köket en stund men kommer snart tillbaka för sin första kopp, lite starkare espresso utan mjölk.


Peppe ligger i sin korg, på tidningsskräpet som jag inte ännu plockat upp, och sover gott efter rastning, frukost och morgonmys. Tyra och dottern ser jag inte till... de ligger på vart sitt håll och sover de också. På köksbänken står det en låda plommon, undra om de blir uppätna eller om jag står och kokar kräm ikväll? Där finns också en tom kartong som i går innehöll en skiva tunnbröd - den skivan åt jag upp till kvällsfika. en flaska rengöringsmedel ser jag också... ja har man valp så har man....


Se visst blev det bättre så här än en bild? För då hade ni kunnat säga "usch så stökigt hon har det" - nu blev det nästan lite poetiskt istället.... i alla fall ganska normalt.


Ha en bra dag!

Av Lena - 17 juli 2012 09:52

Denna tvätt, röjning och städning.

Samma visa varje dag med dammsugning, golvtorkning, plockning, disk, matlagning........

Har precis satt i gång dagens två sista tvättmaskiner och efter en runda i lägenheten så är tvättkorgen proppfull igen och då har jag ändå redan tvättat 4 proppfulla maskiner.

Diskmaskinen surrar och på bänken står ett gäng koppar och muggar som inte fick plats eller hittats på undanskymda ställen.

Själv sitter jag fortfarande i nattskjorta, första rastningen är bråttom och då är det bara att hoppa i närmsta byxliknande föremål och där är jag fortfarande - tre rastningar senare....


Nä livet känns så här nu:



Av Lena - 15 juli 2012 08:22

Nu hade vi väntat länge nog på solen. I går (lördag) trotsade vi vädrets makter och åkte till stadens hembygdsmuseum där det pågick medeltidsdagar. Peppe var såklart med:


Där fick han bland annat se en jycklarshow med knivkastining


Och jonglering med eld.

 


Där kunde man också leta efter spännande saker att tugga på

 


Vissa var så goda så att man var tvungen att slicka sig om nosen

 


och det var ju tröttande för en liten valp så mycket tid ägnades åt att bara titta på allt som fanns där

 


Efter middagen tyckte vi synd om Tyra och tog med hundarna och barnet ut i skogen.

I skogen kan man springa fort

 


och hoppa långt

 


Se ut som en galen kanin

 


Vissa behöll sin värdighet, i alla fall på bild

 


"Har du hittat något spännande Tant Tyra?"

 


Sen kan jag garantera att det var en liten Peppe som sov gott den natten... idag bär det iväg på nya äventyr....


Av Lena - 12 juli 2012 19:53

att låta bli, fast jag egentligen inte tycker att det är kul.

För den lilla verkar ju vara en naturbegåvning utan dess like. Så när jag tänker efter så jag lär ju knappast behöva vänta på en hund som bara ska lukta lite på blommorna först, vila en stund eller kolla om inte matte har lite godis på sig, eller ännu bättre - en leksak så då slipper man ju följa det där spåret (vadå matte är ju här så varför???) och leta rätt på någon.

Det lär ju knappast se ut så här heller:

 


Eller bli 15 meter långa slag för att få luftvittring på apporterna.


Nä jag måste nog tänka om, och åtminstone lägga ett första spår till Peppe, för spårar gör han, föremålsintresse har han och arbeta vill han.... nu hänger det bara på matte.


Och sen till mamma som inte har Facebook, lite bilder från senaste socialpromenaden:

(Tack snälla Ulrika Jönsson som fotade mig och Peppe)


Först en skramlig trappa



Sen balansera på en mur, där passade vi på att träna inför kommande utställningar.




Gick i ett rör, där hundarna fick balansera på en "fönsterkarm" med äckliga utblås.



För att sen balansera på en el-stolpe.



och avslutningsvis en bild på alla som var med på promenaden.


 

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards