Alla inlägg under juni 2011

Av Lena - 30 juni 2011 20:56

knack knack på dörren... bästaste stockholmskompisen med farmor och den treåriga lillasystern kom på snabbvisit (på lördag ska det visst bli hela dagen, dock utan vare sig farmor eller lillasyster). Vännerna fann varandra snabbt och leken var snabbt i gång och mycket högljudd och blöt ( ialla fall för grannarna då mitt blomvatten for ut över balkongen).

Treåringen stannade i köket med farmor och undertecknad, delvis frivilligt, delvis totalt utkörd från de stora tjejernas lek. Samtalet flöt på mest på treåringars nivå med ständigt upprepade ord, oftast inte på helt rätt plats i meningarna och utifrån den lillas världsuppfattning. Jag hade jättetrevligt och jag misstänker att farmodern var nöjd med att dricka sin latte medan någon annan tog över en stund.

So far so good....


Det som dock störde min bild av det hela var att samtidigt som allt detta pågick satt den lilla treåringen som vare sig kan läsa, skriva eller räkna längre än till kanske 20 och hanterade sin farmors I-Phone på ett sätt som jag inser att jag aldrig någonsin kommer att kunna lära mig.

Av Lena - 29 juni 2011 16:43

och undrade vad jag gjorde.... "tränar Tyra" svarade jag lite släpande... var inte riktigt säker på om det var det jag gjorde... för jag/vi:


...letade kottar bland massa andra kottar, kollade om stenar var stenar eller kanske igelkottar, vi vilade på en parkbänk, vi gick omkring och spanade på omgivningarna och Tyra roade mig med att sitta och ligga och stanna lite då och då för att få en frolic för den "stora" ansträngningen, jag ropade på Tyra ibland och gav frolic för halvhjärtade försök från Tyras sida att hamna i någorlunda position - allt utom höger sida kändes ok, så leta vi några kottar till, myste lite och Tyra åt ännu mer frolic. MEN då mamma ringde då var vi mitt uppe i en kanonfin fritt-följ serie med svängar, vändningar, tempobyten och halter - Tyra var mer följsam än någonsin... så jo när jag tänker efter... precis just DÅ, då när mamma ringde DÅ tränade jag Tyra.


Av Lena - 26 juni 2011 07:39

I förrgår hade jag bestämt mig, lördag morgon skulle innebära sovmorgon, inte för att jag mådde dåligt, hade feber eller migrän. Utan helt enkelt för att jag ville ha en sovmorgon... minns inte när det hände sist???


Tyra tyckte annat - Tyra brukar tycka annat, klockan fem började vandringarna med visserligen oklippta men för stunden förlängda klor mot parketten (på dagarna hörs de inte) och rejäla svansdunkningar i metallsängen. Tack o lov kan man skicka henne i säng igen. Sen var det dottern, som klockan sex INTE kunde somna om... i sin säng. Men i mamma och pappas säng, på mammas kudde och under mammas täcke var det inga som helst problem. Men skam den som ger sig, jag kämpade och kämpade för att somna om, hör hur maken kliver upp och tar ut Tyra, kommer tillbaka, skramlar i köket, jag hör hur kaffemaskinen jobbar frenetiskt så jag ligger där  sängen, förväntansfull och inväntar makens försiktiga väckning med att det nu serveras frukost....


...och jag väntar....

... och jag väntar...


och så är det helt plötsligt tyst.

Jag smyger upp och då sitter han på balkongen med EN bok, EN latte och EN ciabatta...


"skulle inte du sova?"

Av Lena - 25 juni 2011 07:43

Dagen inleddes med tvättstuga, gillar att få högar med ren tvätt att lägga in i garderob och linneskåp så det var inget större minus på listan.


Fortsatte med shoppingtur med dåligt resultat för mig och maken men väldigt lyckat för dottern - en stor lego-sats "Atlantis" fick hon bära hem.  Sen var hon och storebror R sysselsatt resten av dagen och kvällen. Förutom avbrott för middag byggde de lego från klockan fyra till klockan 21. Lycka att ha en storebror!


Jag själv tog Tyra på en träningstur, helt underbart, nyregnat, vattnet låg blankt, fåglarna kvittrade, solen lyste, Tyra var precis rätt balanserad och helt otroligt lyhörd. Allt hade varit perfekt om det inte var för MYGGEN!!! För ni hundidioter som läser bloggen kan jag berätta att jag körde en kombo av rallylydnad och vanlig planlydnad - jag körde helt enkelt planlydnadsmoment i rallylydnadsserier... det är jättekul och det taggar Tyra till max samtidigt som hon måste koncentrera sig då kommandona haglar i ett... förutsätter ju att kommandona sitter då jag kör "enligt lydnadsregeler" dvs inga hjälper.

 

Sen hem och fixa klart med tvätten, jo strykning och sånt - är det ett ålderstecken då man börjar stryka? Ok underkläderna knölas fortfarande ner i lådan så jättegammal är jag väl knappast.


Maken hade startat med sin del av matlagningen - Foccacia och Tarte Tatain men med rabarber i stället för äpplen, och självklart hans underbara hemmagjorda vaniljsås VÅGA VÄGRA TILLSATSER, ett självklart val när någon annan än jag gör såsen. För mig var det bara att koka potatis, slänga ner den i vinegrett och sen lägga upp det kallskurna och VIPS!!! Midsommarmiddagen var klar.


Sen var det vi och "ny-svenskarna", ja det yngsta och det äldsta hemmavarande barnet byggde lego, den mellersta spelade gitarr så det var jag och maken som intog Luleå tillsammans med ett fåtal turister invandrare. En och annan svensk kunde vi skönja vid grillplatserna där de plågade livet ur en redan stendöd flintastek. Men en cykeltur på ca 9 km blev det i det vackra midsommarkvällsvädret. Sen tyckte min mage att den inte ville vara med längre, så det var bara att smita från familjen och lägga sig i sängen. Men så fort det onda släppte, var det faktiskt helt ok det med.


Hoppas DU också haft en bra midsommar!

Av Lena - 21 juni 2011 19:04

och det gjorde jag. Jag valde att fokusera på det som får mig att må bra och det hjälpte. Tankarna klarnade och jag insåg både ett och annat. Nej jag ska INTE ge upp, inte smyga iväg med svansen mellan benen... det finns det andra som får göra om de behagar.


Det jag behövde var att studera saken från ett annat håll, från en annan synvinkel. Och nu ska jag in på banan igen - med ny kraft, nya idéer och framförallt med en hel del kunskap som jag kanske helst hade varit utan men som kan bli användbar och nyttig trots allt.


Jag glömde något på vägen, att HA KUL!!! och jag tycker ju att det är kul, har tyckt det i hur många år som helst, men när man låter energitjuvar krypa in på sitt liv och gnaga och gnaga då blir det fel. Och man har bara sig själv att skylla, man kan inte skylla på någon annan. Det är bara jag och ingen annan som tillåter dessa parasiter att komma nära. Nej försök inte läsa mellan raderna, parasiterna är inga personer, nej de ligger i mitt eget undermedvetna, i mitt förbannade sätt att oroa mig, analysera och överanalysera gång på gång på gång.


Nej nu ska jag sluta analysera, jag ska börja delegera och framförallt HA SKOJ!!!!

Av Lena - 6 juni 2011 12:19

I går var det Danmarks Nationaldag, vilket jag helt glömde så det firar vi med att hissa Dannebrogen idag:


 

från: fotoakuten.se - gratis bilder på nätet.


och idag firar vi den svenska nationaldagen och då ska ju självklart den svenska flaggan hissas:


   från fotoakuten.se


Annars så njuter jag av mina plantor (jag som inte skulle ha några) och lider av min förkylning (någon sådan hade jag inte heller planerat). I morgon är semestern slut och förutom avslutningsfirande på fredag så hägrar nu en sommar full av jobb framför mig. Men tar sig mina plantor ska jag väl i alla fall få njuta av läckra jordgubbar och friterade squashblommor lägre fram i sommar. Och nog ska väl solen lysa även på helgerna?

 

från: fotoakuten.se

Av Lena - 5 juni 2011 06:54

Är långledig, den längsta ledigheten sedan 8 februari och den längsta ledigheten fram till minst 14 augusti, så jag njuter och gör allt för ta till vara tiden dessa hela 6 dagar.


Jag har promenerat, varje morgon, och ska snart ut igen, bara maken vaknar så att jag och Tyra får lite sällskap. För vi har ju besök också, av mormor (mamma) och kusin A. Därför går det ingen nöd på Mirja trots att hennes oansvariga föräldrar smiter ut och får sig lite tid för sig själva.


I går såg jag till att fullända men semesterupplevelse,  vi åkte till min svärmor. Klappade föl, myste med hundarna, hälsade på hönsen och umgicks med husfolket över en god middag. Tror inte man kan ha det bättre. Gillar de där opretantiösa hemmen där man bara kan vara och vara sig själv oavsett vilket tillstånd man befinner sig.


Nu stundar skolavslutningstiden och här i huset lyckas vi ha en student, en nia och en som slutar ettan - och inte kan de synka var och när de tänker sluta heller så vi får väl samla alla till en rejäl avslutningsmiddag - önskemål om Sushi kom upp igår då den blivande studenten var på besök för att få sig en kopp kaffe!!! Fy så stora de är!!!!! När hände det????


Nä bäst att slita på sig lite brallor och springa ut med en nödig Tyra för hennes husse verkar ha tänkt sig en sovmorgon innan promenaden.


Ha ett bra slut på denna långa helg!

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards