Alla inlägg under februari 2010

Av Lena - 28 februari 2010 18:38

  

från: www.alltihemmet.se


Så här ser det inte ut i mitt skafferi, men det är ordning och reda, snyggt och fint och nu vet jag vad vi har.

Vi har tre paket avorioris, tre paket pärlsocker, två påsar lagerblad, fyra påsar hela svartpepparkorn, två paket ströbröd, 4 kg vetemjöl, 2 kg vetemjölspecial, mer the än i en the-shop osv osv.


Behöver med andra ord inte köpa hem torrvaror på minst tre år - i alla fall inte pärlsocker. Och vilken tur att maken inte orkade hämta potatismjöl i dag på affären, vi hade ett oöppnat paket hemma.


Åter till bilden, nä så ser det inte ut men den dagen grannen flyttar och hyresvärden inser fördelen med Walk in-skafferi då kanske. Måste bara hitta någon som kan borra upp en betongvägg... men det kan ju inte vara så svårt. Till dess får jag i alla fall njuta av det fina välstädade skafferi jag har... till nästa gång...

Av Lena - 26 februari 2010 12:16

Sitter och deppar. Var är alla mina vänner? Varför står de inte i kö utanför dörren, trängs för att komma in och umgås med mig? Jag är alldeles ensam, eller?

Har varit på skolan hela veckan utom idag, och där har jag visserligen jobbat men också umgåtts med trevliga människor och hunnit med en lunch med en ny bekantskap som snabbt utvecklades till kompis-skap (hur blir det så?), kul Sofia synd bara att det blir så sällan men jag vet ju att du kommer tillbaka.


I lördags var vännerna från "grannbyn" (ja det får heta så) på middag och det var ju också jättetrevligt, sen att lilla Siri var med var ju en bonus även om hon var lite för mattig för min smak - men det ska vi snart ta ur henne - bara det blir varmare så ska hon få komma på stadskollo, det måste vara bra för lanthundarna ibland.


Sen min familj, vill ha dem runt mig jämt. nej jag har fortfarande inte varit från min dottern en natt och hon över 6 år. och tack o lov så är maken lika hemkär annars skulle jag bli tokig. Är han inte hos mig så är han borta så är det bara.


Till veckan kommer kanske storasyster med barn på visit, jag hoppas verkligen det. Synd att det blir så sällan man träffas men vad ska man göra när tiden inte räcker till?


Så vad är då kontentan av mitt meningslösa gnällande? Jo jag är INTE ensam och jag vet inte hur mycket mer jag skulle hinna med, men visst det hade inte varit fel om just DU min vän som läser detta just nu hade suttit och underhållit mig medan jag diskar om en liten stund, så hade du fått en kopp kaffe och en pratstund efter det.

Av Lena - 23 februari 2010 07:14

kommer ligga lågt med bloggande till mina värkande fingrar fått vårkänslor och  tinat upp.

Ni får hålla ut!

Av Lena - 19 februari 2010 08:58

Jag bara älskar dansk design. och då kan man ju undra varför det inte finns något sådant i mitt hem, kanske för att alla andra också älskar dansk design så priserna inte riktigt matchar studiemedlen - men en vacker dag då jag fått mitt toppjobb och maken vunnit ca 117 miljoner på lotto då ni.


Men till dess, kan man ju alltid drömma. En av mina favoritbloggare Claudia Galli inredningsbloggar på Bygg Hemma och hon hade länkat till Lauritz.com och där finns det en massa att gotta sig i och det är nästan gratis - bara en internetuppkopplig och en dator. Bara man nu inte råkar klicka lite fel och buda på något snyggt. Jag håller fingrarna i styr och bara njuter och nu ska ni få se lite drömmöbler:


Först "ska ha stolarna"


Hans J Wegners Y-stolar i bok

  


Sen ett bord till dessa, hittade ingen bild i bok men ni får föreställa er det, även här Wegners design

  


Och över ett snyggt bord måste ju en snygg lampa hänga, här är en favorit, Poul Henningsens PH5

  


Till sist en sekretär, ingen aning om vem som designat men visst är den snygg, ska man nu ha en sekretär så är det en sån här man ska ha

  


Så där då har man fått vila ögonen på lite vackert och då känns det genast roligare att ta itu med sitt eget hem.

Av Lena - 17 februari 2010 19:08

Dottern: Har varit hemma två dagar på grund av förkylningssymtom som snuva och feber, har dock visat upp ett ytterst välmående tillstånd och får i morgon dag återgå till skolvärlden så att hennes utmattade föräldrar får vila upp sig.


Tyra: Har gått från klarhet till total dimma och åter till klarhet. Så länge tillvaron för en schäferdam i sina bästa år består av frolic, tigerskutt på isen och långpromenader så är allt som det ska. Inför ej några lydnadsträningar i god? samvaro med andra hundar, då är det inte riktigt till en Myras belåtenhet och matte gör det bäst i att snabbt låta den unga damen retirera till det kravlösa livet som en disnye-fierad sagofigur igen.


Maken: Fick en paus från kapsejsade lastbilar och borttappade paket?? eller vad han nu sysslar med på jobbet, och om man nu vill ha sina kollegor under kontroll kan man ju lämna dem på en parkeringsplats i Vuollerim. Tillbringade dagen med dottern - hon som verkade lite krasslig ni vet och det var nog inte riktigt rätt sysselsättning för honom. När jag kommer hem reciterar han Nils Ferlins "I Folkviseton" för mig och rusar sen snabbt till gymmet utan att vända sig om. Oj vad har han varit med om egentligen då...


Jag: Var på skolan hela dagen, först seminarium sen tre timmars rast då jag i lugn och ro hnn läsa ut en feelgood bok, Morgonpasset av Sophie King. Kan man lugnt kalla kvalitetstid. Och sen för att avsluta den hårda? dagen med en föreläsning.


Kontentan: Vi mår bra, tror jag. Dottern är på väg i säng, maken återvände och var sig lik och jag ser fram emot att få tvätta i morgon...

Av Lena - 14 februari 2010 18:07

får det se ut så här hemma hos oss. Vi letar "nya" köksmöbler och det ska tapetseras om, fast i sovrummet blir vi allt mer tveksamma om det är så bråttom med omtapetsering, vi kanske satsar på lite Chabby Chic därinne.

Hur som helst, här kommer de utlovade bilderna och kolla in tavlan över soffan, nu har vi samma utsikt från balkongen som på väggen   


Men först köket:

  

Här ska vi definitivt tapetsera om, mörkbruna tapeter med svagt mönster i grått och silver. Och så nytt köksbord som jag skrev. Vi kommer också att skaffa en funkislampa i plåt vid tillfälle och vänta bara till vår 50-tals våg, märke Nils Johan kommer upp på väggen.


Sen tv-rummet, hit ska nu bara nya tapeter, mörkgråa och sen en fåtölj och lampa i läshörnan (syns inte på bild)

  

Glömde skriva att den fula upplight/läslampan lever farligt, åker på tippen när som helst. Kan någon tala om varför man köper en sådan, varför JAG köper en sådan?


Och så sovrummet... om det funderar vi vidare på...

  

Så där nu har ni sett lite hur vi har det.

Av Lena - 13 februari 2010 22:11

Som hundägare är det vissa saker som följer med oavsett man vill eller inte. Att det ramlar bajspåsar (förhoppningsvis oanvända) ur fickorna på affären tex. Eller att ens gäster aldrig har klätt upp sig när de kommer på besök. Frolic i fickorna är också en av de där sakerna som vi hundägare anser som självklart, om det nu inte är korv- eller köttbullsbitar. En nackdel med Frolic är att de smular, särskilt när man inte vill mata sin hund mätt på de orangefärgade läckerheterna ( det går så många bajspåsar då) utan bara vill att de ska vara små godbitar och delar varje frolic-ring i minst fyra delar.


Nu finns det ju såna där godisväskor ute på marknaden men nackdelen med dem är att hunden snabbt räknar ut om det är idé att lyda eller ej. Väska på = lydig hund, väska glömd hemma = olydig hund. Så därav frolic i fickorna och följden blir då frolicsmulor i fickorna.


Jag har för vana att även ha med mig min mobiltelefon på mina promenader, ifall nu någon skulle vilja ringa och berätta att jag fått drömjobbet eller vunnit 117 miljoner eller så... Och det där med var sak på sin plats, det gäller bara i köksskåpen. Så kontentan av det hela blir att frolicsmulor och mobiltelefon allt för ofta delar ficka. Vilket fick maken att tömma ut ca en halv frolic ur min förrförra telefon då han skulle ta över den. Nu haar jag köpt mig en ny, ny och ny visserligen fjolåretsmodell men ny ändå och den är inte bara vatten- och stöttålig den är även FROLICSÄKER!


  

Samsung SGH-M110

Av Lena - 13 februari 2010 09:57

Vaknade tidigt, Tyra väckte dottern som väckte mig. Som belöning för det fick Tyra en härlig morgonpromenad och sedan sin frukost. Hm.. kanske inte det smartaste om man vill lära sin hund (och sitt barn) att sova länge på morgnarna men det var så skönt ute. Bara -10, gryningsljus och vi var nästan alldeles ensamma så vi gjorde som alla andra och struntade i kopplet. Nja inte riktigt men ensamma stunder på trygga platser i alla fall.


Skulle behöva göra morgonröjningen med bäddning, diskning osv men i detta strålande väder är jag faktiskt mer sugen på att skotta balkongen och sätta mig där med varm choklad och limpmacka för att låtsas att jag är ute vid en fin sjö. Ja storasyster, ibland vill även jag äta utomhus fast det krävs en hel del sol för det.


maken var inte heller sugen på bäddning odyl så han gick till gymmet, vissa har det bra en lördagmorgon - fast å andra sidan så bra hade jag det igår när han slet på sitt arbete för att kunna försörja sin fattiga student till fru.


Hamnade i lite inredningsbloggar i går och hittade lite kul saker, bla önskedröms-skafferiet:

  

http://dreamhousecammy.blogspot.com/

Vem vill inte ha den här ordningen? Måste skaffa lite burkar ser jag.


Och den perfekta LapTop-väskan för den teknikfientlige, eller för den som bara vill imponera lite grann:


http://inredningsbloggen.blogg.se/


Till sist, denna hall föll jag för, lösningen med spegeln och hyllan under. Ska presenteras för maken vid lämpligt tillfälle, det gäller att välja dem.


   

http://dreamhousecammy.blogspot.com/


Nästa gång det blir bilder blir det från vårt eget hem. Måste bara borra lite först!  

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards