Direktlänk till inlägg 26 april 2013

Men ta lite ansvar själv!

Av Lena - 26 april 2013 08:58

Det är underbart roligt att ha hund. Man får vänskap, glädje, trygghet, värme och så mycket mer från sin hund. Arbetar man med sin hund, oavsett med vad, så får man tillfredsställelsen med att lyckas och blir varm i hjärtat över att se hur glad man gör någon annan, dvs sin hund.

En hund är ett ypperligt sällskap, en otroligt bra barnuppfostrare och en magnet som drar till sig ett socialt liv som inget annat.

MEN alla gillar inte hundar, en del gillar hundar men inte alla hundar och inte alla hundägare. Det finns de som gärna skulle tycka om hundar men som är livrädda för dem. Finns hundägare som inte gillar andra hundar (eller deras ägare). Varför då? Jo för det finns en klick hundägare som anser att de minsann har rätt att ta lika mycket plats här i världen som alla andra, och gärna lite extra plats. De tycker att deras hund har rätt att vara lös, att deras hund minsann har rätt att skita var som helst och de vet minsann att deras hund inte är farlig så varför ska de bry sig i vad andra tycker.


Att såna här människor finns, ja det får man väl kanske acceptera. Det är ju inte bara hundägare. Det hade kunnat vara föräldrar, vars barn aaaaldriiig gör något, eller en granne som anser att de minsann har rätt att skaka sina mattor på balkongen för de betalar minsann hyra osv.


Det jag reagerar mest på är de finurliga (hm) lösningar som en del hittar på för att komma från problemet. För en tid sedan kom "kampanjen" Gula Bandet. Jag skulle alltså genom att markera min hund med något gult (koppel, halsband, sjal osv) visa omvärlden att man fick inte släppa fram sin hund till min, inte låta sina barn klappa min hund osv. Låter väl bra, eller???Men om den mötande inte vet vad gula bandet är för något och bara tycker att jag har ett snyggt koppel, den mötande släpper fram sin hund, min hund biter den mötandes hund.... vem är skyldig??? (Jo jag enligt lagen men invaggas jag inte i någon falsk säkerhet där???) Vore det inte bättre att folk lät andras hundar vara? Eller att jag har mål i mun att säga ifrån?


Och det senaste, "lär hunden att sätta sig när du tar dig för bröstet" Varför det? Jo för så "brukar" hundrädda reagera då det kommer fram en hund till dem?????? Alltså tänkte man så att, om jag lär min hund att sitta när någon tar sig för bröstet så är det fritt fram för mig att ha min hund lös hur som helst och skulle en eventuell hundrädd INTE ta sig för bröstet då min hund rusar fram får den hundrädde skylla sig själv? Eller hur tänkte de?


Det är underbart roligt att ha hund, men har man hund har men ett ansvar, inte bara gentemot hunden utan också mot omvärlden. Bara för att jag gillar hundar så gör inte alla andra det och det är MIN skyldighet att acceptera, respektera och rätta mig efter detta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards