Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Jag slår dig för att jag älskar dig!

Av Lena - 14 maj 2013 07:26

Låter det ok? Nä jag misstänker att ingen av er som läser min blogg tycker det.

Att bruka våld mot någon är fel, ALLTID fel. Vi har lagar som reglerar detta och oavset vad man tycker om de lagar vi har så är inte våld rätt. Sen visst kan man känna att man skulle vilja göra ett eller annat med vissa men det är inte rätt för det.


Men i vissa kretsar är det rätt, där får man visst göra hur man vill. Man behöver inte ta det minsta hänsyn till vad den utsatte anser om saken. Nä "var och en bestämmer själv" verkar avar den allmänna åsikten i frågan. Där får man kränka, hota och trycka ner precis så mycket man vill och ingen ska få ha en åsikt om det. Där handlar det om att lära sig "respekt" inte om att respektera. Där handlar det om "vem som bestämmer" inte om samarbete. Där handlar det om "veta sin plats" istället för att få ta plats. I vilket land är det så här undrar ni säkert och ja ni... det är här och överallt, det är i HUNDVÄRLDEN!


Det är för många helt ok att lägga omkull en hund, hålla den nere till den "ger upp". Då anser man sig ha satt "fasta regler" för sin hund, man menar att hunden blir trygg då den vet vad som gäller. Men vad är det som egentligen gäller? Hunden gör något den inte får, tex ett utfall mot en annan hund, till detta utfall finns en orsak, vilken det är lämnar vi just nu för det gör den som lägger omkull hunden också. Då tar ägaren (eller någon duktig förståsigpåare som sett på TV) tag i hunden milt eller omilt och lägger ner hunden på sida alternativt rygg och simulerar bett på mage, bröstkorg och strupe. I hundens huvud händer följande samtidigt:

"Oj en hund, den får inte komma nära bäst jag säger åt den att sticka" - och så kommer utfallet.

"Nej nu flyger husse/matte/den främmande människan på mig och hotar att döda mig"

Här har nu hunden två val

1. Försvara sig, just i det här läget när den redan ligger ner är det för sent, men den kanske gör ett försök och morrar, hugger och följden blir att den trycks ner mer och nästa steg blir då att...

2. Dö, hunden ger upp, "ja ja döda mig då, jag kan inget göra"


Tillbaka till människovärlden: Vi är så lyckliga för vår hund har "gett upp", den ser oss som ledare och vi har minsann lärt hunden vem som bestämmer.


Kanske inte nästa gång men kanske då nästa eller någon månad senare då har hunden bestämt sig, Nu ska jag inte dö jag ska försvara mig, hunden vet att när det kommer en hund så finns risken att matte/husse/konstig främmande människa hoppar på den och hunden är beredd...


Så om man ska uppfostra sin hund på hundars vis... se det åtminstone ur hundarnas perspektiv!

 
 
Dessi & Teddie :)

Dessi & Teddie :)

14 maj 2013 21:24

Bra inlägg!

http://lagottonteddie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards