Alla inlägg under augusti 2009

Av Lena - 30 augusti 2009 19:02

pga av den sega flunsan som jag allt mer är övertygad om är knorrelaterad har jag missat en massa skoj i helgen.


Först dvärghundsutställning - där Einar gick och blev BIR, BIS-4 och SUCH, tänk om man hade varit där.

Sen sökträning - Lillis, Rufus och Ronin gick som klockor alla tre enligt rapporterna.

Och till sist mopsträff, 22 mopsar, ja nu måste det väl ändå heta MOPSÖN officiellt också?


Men vad fick jag då? shopping, ren tvätt, ren torktumlare, lite blåbär och vårrullar. Inte fy skam det heller. Men nu kryper det i kroppen och jag är extremt less på att ta det lugnt, men nu har jag väl vilat tillräckligt så att jag kan ränna runt på IKEA i morgon.


Dottern ska inleda sin andra skolvecka och nervositeten verkar ha slagit till igen, men det går nog snabbt över.


Vilket tråkigt blogginlägg detta blev... men vänta bara till i morgon kväll då jag ska rapportera om IKEA-turen med mor och syster.


Å så får vi lägga ut ännu ett grattis:


GRATTIS LILLIS med HUSSE

Godkänd Korningens Mentaltest!

foto: R Ekman


Tårta så ni vet...

Av Lena - 29 augusti 2009 19:00

Det regnar och jag kom på att dottern inte har några gummistövlar, tyder på en solig sommar då jag kom på det först nu.


En tur på stormarknaden, hittade present till dagens kalas, lite sockar och strumpbyxor åt dottern. Fikade. Oj glömde ju stövlar... in på stormarknaden igen, de har slutat med skor, blev rekommenderad deras utförsäljning i lokalen bredvid, hittade...

  • två polotröjor
  • En väst
  • inneskor till dottern
  • underkläder (massor)
  • en kofta

allt till jättebilligt pris - jättenöjd


I morgon ska vi köpa gummistövlar.


Och till sist...


Grattis Snygg-Einar

Svensk Utställningschampion och BIS-4

Av Lena - 28 augusti 2009 10:58

Inte blir jag särskilt bättre och efter samtal med VC, som absolut INTE vill ha några besök av förkylda människor såvida det inte är alldeles akut, rekomenderade vila och lite frisk luft i stillhet och skulle febern återkomma var jag eventuellt välkommen på ett besök. Så då hoppas vi att den lyser med sin frånvaro.


Vila är inte kul, en dag kan man väl stå ut med "våra bästa år" och liknande såpor men två eller tre!!!! Jag lider mer av det än av hostan. Men i morgon så är det repris av "So you think you can dance" så då höjs tv-kvalitén avsevärt.


Dottern har snart gjort sin första skolvecka och älskar sin skola. Kan inte ha funkat bättre. I morgon ska hon på kalas och träffa sina dagiskompisar, vilket jag misstänker blir ett kärt återseende.


Nu är det exakt två månader till vi får nycklarna till lägenheten och släpvagnen kan börja rulla. Längtar!!!!


Och ja käre betraktare... bara så du vet: Se men inte röra ;-) du ska hålla dig till den du har hemma!!!! 

Av Lena - 27 augusti 2009 11:12

Influensan behåller sitt grepp om mig, och jag håller tummarna att dottern ska slippa men för säkerhetsskull har jag inhandlat alvedon även till 5 åringar så jag är beredd. Sover en massa, känner mig som värsta tonåringen men samtidigt som om jag var mist 85. Gillar inte riktigt detta, vill ju vara pigg, plugga, rensa, städa, planera osv. Tur att jag har två månader på mig, insett att de lär gå fort.


Goda nyheter haglar över mig, undrar bara när bakslaget ska komma. Nu har nog vår hyresvärd (eller fastighetsskötare) hittat en hyresgäst till vår lägenhet - inte illa då det kryllar av lediga lägenheter här. I och för sig har vi den enda stora lägenheten, toppläge om man vill bo på landet, är många och inte vill ha ansvaret som följer med ett hus. Synd bara att han inte ringde förra veckan - då hade vi kunnat flytta nästa månadsskifte.


Och så har det skett ett uppvaknande, jag säljer grejer. På loppis, på blocket och överallt och det är så kul!!! Nu fattar jag varför säljutbildningen jag gick för några år sedan gick som en dans. Kanske man ska använda sina ekonomikunskaper till att sälja - vem vet???


Och så detta med hundträning, jag orkar ingenting just nu, Tyra får vara tacksam över att jag låter henne komma ut och kissa. Så ansvaret ligger helt och hållet på maken. I går var det lydnad som stod på schemat (inte för att vi har något) och jag tjuvkikade lite. Tänk så varm i hjärtat man blir när man ser sin hund gå så bra. Hoppas vi ända kan trycka in någon helg innan vintern så de får ge sig ut och tävla. Jag älskar verkligen Tyra och att träna med henne är toppenkul, men på något sätt (från min synvinkel) så ser det så himla rätt ut när hon jobbar med sin husse. (Det är nu jag vill höra kommentarer om att det ser rätt ut när jag tränar henne också :-)  )


Nej nu ska är duschas, spolas bort lite baciller, knorrar och trötthet. Kanske kommer en rapport senare idag.

Av Lena - 26 augusti 2009 12:48

På måndag åker vi på syskon- och mammaresa till IKEA. Ska bara kolla och äta frukost, syrran skulle visst bjuda :-) om hon har råd :-)))


Lite av det jag ska kolla på är följande...

Denna lampa är nog 100% bestämd till köket, en sån skillnad från de svarta "kristall"-kronorna som hänger där nu, tänk bara på tidsbesparingen då den ska torkas.


www.ikea.se


Sen ska sofforna piffas upp med nya överdrag men ska de vara vita?

www.ikea.se


Eller svarta?

www.ikea.se


Sen älskar jag ju rött och hade gärna haft det som en röd (ha ha ha) tråd genom kök, hall och tv-rum, men blir det för mycket? Har ju hittat en underbar matta, ja jag vet att när en viss fröken Tyra löser hår är den kanske inte så lämplig, inte heller under löpperioden men vadå? En månad per år kan den få ligga framme i alla fall? Men hur ska jag då göra med färgerna? Rött eller grönt i tv-rummet?

www.ikea.se


www.ikea.se


Ja det är lite att fundera på, tur vi har tid på oss. Först måste jag bara få hem tapetböckerna.

Av Lena - 25 augusti 2009 18:37

jaha då var det min tur på riktigt. Feber, snuva och extremt ont i halsen. Vad gör man då? Bäddar ner sig? Nej då man åker till skolan och skriver tenta, smart vet jag inte men har jag tur så har jag klarat den så är den ur världen så det är bara att hoppas.


Nu väntar två dagars vila och plugg inför nästa tenta, maken tar hand om lämning och hämtning på fritids/skola så jag behöver bara koncentrera mig på debet och kredit och så bli frisk förstås.


I dag lämnades dottern på "torget" det fritidsrum barnen kommer till om de kommer tidigt. Där väntade fritidspedagogen J som dottern aldrig träffat. En nervös moder som jag är var beredd att strunta i tentan och stanna med dottern till de vanliga fröknarna dök upp. Men dottern tog en bok och sa: "Puss och Hej" så var det bara att åka. Ikväll talade hon om att hon önskade att J jobbar i morgon också - succé med andra ord. Skolan överhuvudtaget verkar vara en succé, nya kompisar varje dag och redan en "bästis", en härlig grupp ungar med massa lek och fantasi och engagerade lärare. Det kunde inte bli bättre. Inte för att jag vet om jag vågar skriva detta men tydligen är maten bättre än den på dagis...och den var svår att slå ska jag säga.


Annars inte så mycket att rapportera förutom tummen ner till en viss klädkedja, som en viss minimjölksmodell gjort reklam för om ni vet vilken jag menar. Dottern är ännu bara fem år men väldigt lång för sin ålder, måste alltså köpa kläder för 7 till 8 åringar, som även de, barnen alltså, är ganska små. På "pojk-avdelningen" har denna kedja jätte praktiska ytterkläder, tåliga, vind och vattentäta och 4 modeller att välja mellan. På "flickavdelningen" fanns en modell av den tåliga sorten - knallrosa, sen var det fuskpäls, vattenabsorberande tyger och ryschpysch. Det är samma klädkedja som har bättre kvalitet på sin basplagg för pojkar än de för tjejerna. Gissa vilken avdelning jag handlade basplaggen på när dottern var liten, trots att det irriterande stod pojkbyxor och pojktröjor på kvittona. nej blä för dem!!! Flickor leker, klättrar, busar och har kul även de och deras föräldrar VILL INTE att de ska se ut som mini-vampar (snällt sagt för jag menar egentligen något annat), eller vill de det? eftersom kläderna tydligen säljs???

Av Lena - 24 augusti 2009 21:10

En förväntansfull flicka gick till skolan idag, det var spännande och roligt. Lite chockartat med alla andra barn, lite skillnad från by-dagiset. Men jag fick lämna henne ett par timmar och när jag återvände var det som om hon alltid varit där.


Fick höra en tragisk berättelse, dottern och hennes klasskompisar fick berätta lite om sina husdjur och familjer. En flicka berättade följande:

"Vi har haft fiskar, en var jätteelak, han åt upp hela familjen." "Oj vad sorgligt" sa ett av de andra barnen, "vad gjorde du då?" Nej vi lämnade tillbaka honom till djuraffären" säger flickan soglöst. "Men hur klarar du dig?" frågar ett annat barn som liksom de andra sitter med ett förvånat och ledset uttryck i ansiktet. Det roliga i det hela är ju att de vuxna i rummet förstod ju att det var en fiskfamilj som blivit uppätna, medan barnen var helt övertygade om att det var flickans mamma och pappa som råkat ut för den elaka fisken. och under hela historien hänger inte fröken med i barnens resonemang och kan därför inte ställa allt till rätta. Undra vilka hemska skräck historier dessa barns föräldrar får höra ikväll.


Sen var det skolstartsfika med A-C och Alva och då gjorde jag nog mitt livs nerköp...jo jag gick och köpte ett diskställ att ha istället för den diskmaskin jag sålt, knäpp eller????


I morgon är det min tur att sätta fötterna på skolmark, då ska jag tenta...håll tummarna att denna gång fixar jag detta.

Av Lena - 24 augusti 2009 21:04

Tyra fick följa till stan idag och vi tog först en promenad i de "yttre" kretsarna... eller rättare sagt där det finns lite gräs och träd att göra sina behov vid, sedan närmade vi oss centrum lite försiktigt. Tyra uppförde sig exemplariskt dvs hon struntade fullständigt i mötande människor och hundar. Sen väl på busstation spetsade hon öronen la på några kilos tyngd i kopplet och höjde svansen glatt. Aha hon känner igen sig tänkte jag, men hoppsan bakom en bil stod ju husse - helt osynlig för oss. SÅ nu ska det snart bli stads-spårning för Tyra-Myra ska bara hitta en lämplig dag.


I kväll har hon och husse lite försiktigt återupptagit fysträningen efter influensan och den första lugna vändan gick över förväntan och tyra visade att hon gärna hade rört ännu mer på sig - ingen ska säga att Tyra är trött igen :-)


Så det var lite hund... nu blir det ett annat inlägg om skolstarten.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards