Alla inlägg under november 2009

Av Lena - 29 november 2009 21:44

Idag är det första advent och som traditionen bjuder skyltsöndag. Jag och dottern promenerade till teatern tillika min gamla arbetsplats för att fiska fiskedamm, fika och göra julkort i målarverkstan. Lika trevligt som vanligt och lika kära återseenden av gamla kollegor.

Jag och dottern satt och väntade i teaterfoajén på att maken och storasyster skulle dyka upp och pratade om att Staffan Westerberg, som gjorde "Vilse i pannkakan" skulle göra teater till våren och vem kommer inte då? Jo Staffan själv! Dottern var mäkta imponerad att hon fick se Staffan. Att hon såg honom ett flertal gånger för några år sedan då han satte upp föreställningen "Storgatan" (delvis om hans egen uppväxt här i staden), var som bortblåst - fast då var hon ganska liten och hade inte stiftat bekantskap med Vilse, Storpotäten och de andra i pannkakan.


Sen blev det fika här hemma med maken och storasystern som hade kommit på kort visit och efter det dags att åka på middag hos makarna N, så gott, så mycket och så mätt jag blev, så nu passar jag på att be om ursäkt för att jag satt och halvsov i soffan efter maten förutom de stunder jag vaknade till och stoppade in en pepparkaka med god ost på, i munnen.


Nu sover dottern gott i sin säng, och en ny vecka börjar smyga sig på oss. En vecka som kommer att ägas åt skolarbete precis som de resterande veckorna före jul, för nu har vi sista momentet i pedagogikkursen framför oss och så har jag lite annat som jag ska ta igen... slutspurt mao.

Av Lena - 27 november 2009 23:54

Jag och dottern började julstädningen i eftermiddags. Så röran var total här hemma, maken ringde och vi bestämde oss för hamburgare på stan till middag. Snabb promenad till centrum, mötte upp maken, gick och åt och sen då? Nä det blev ingen öl på stan som jag föreslog (med en baktanke att städningen skulle gå lättare) Dock lite strosande i affärer, några pepparkaksformar - dinosauriemodellen sen the, glögg från fina butiken och en cappucino på stående fot - cityfolks eller vad?


Det härliga var att det fanns ingen stress, ingen halvtimmes lång biltur i värsta fredag efter jobbet-trafik, utan när vi kände oss nöjda med vårt stadsstrosande gick vi hem.


Städningen fortsatte, nu återstår golven i hallen och köket samt det ena badrummet, men i övrigt är det rent och snyggt samt som pricken över i:et - JULPYNTAT


God Natt

Av Lena - 25 november 2009 20:23

Denna dag har till stor del handlat om att ställa krav, eller rättare sagt rätten att ställa krav.

Examination och avslutning på ett grupparbete, den gruppen jag ingått i har fungerat jättebra, vi har jobbat i hop hela terminen så vi känner varandra och har en förmåga att lyfta varandras bra egenskaper. Men de andra två grupperna hade tampats med en hel del problem med medlemmar som inte gjort sitt jobb och åkt snålskjuts på de andra i gruppen. Till det intressanta, den ena gruppen hade gjort ett kanonjobb trots problemen, de tog ansvar för sitt eget arbete och jobbade på trots motgångarna, de andra gjorde ett dåligt arbete och skyllde på den felande länken - vad är rätt? Hur ska man ha rätt att ställa krav på andra när man själv gärna rider på vågen och skyller ifrån sig? Fast det är ju fel att skita i att jobba och ändå få samma betyg som de andra... och när attans blev världen rättvis?


Sen kurs, hur mycket krav kan vi ställa på våra hundar Och vilka krav? Denna fråga kan jag diskutera hur länge som helst men det tar vi en annan gång. Just nu kan jag inte ställa några som helst krav på Tyra för hon hör dem ändå inte...nu gäller bara Hanhundar.


Till sist, vilka krav kan jag ställa på er, mina bloggläsare? En hälsning kanske? Att ni uppdaterar ERA bloggar? Jag vet inte, men nu har i alla fall jag bloggat - ni då?

Av Lena - 24 november 2009 08:55

Är länken fixad!

Av Lena - 24 november 2009 06:59

"Svåra Samtal" av av Stone, Patton och Heen. Den handlar om de där jobbiga samtalen man gärna undviker, alltfrån att säga upp sin kompis från jobbet till att tala om att man tycker om någon väldigt mycket. Intressant bok som får en att se på saken från ett helt nytt håll.


I går hade jag ett sånt där samtal och jag hoppas jag gjorde rätt. Personen i fråga var väldigt stressad för att jag konfronterade henne, så jag framhöll mina brister, bad om ursäkt för eventuella fel jag kan ha gjort och lät henne tänka över situationen utan att pressa ytterligare. Hoppas det fungerar, att det utrymme jag gav leder till eftertanke och att saken förhoppningsvis löser sig självt.


Men enligt boken var det nog lite fel, där skulle jag talat om vad jag är besviken över, men det var inte läge, personen var redan i försvasställning och skulle bara slå i från sig. Kändes inte som läge för det just då.


I övrigt så flyter det på ganska bra just nu även om man kan undra över myndigheters ansvar. Hur mycket är skolplikten värd egentligen? Och vill en del lärare verkligen jobba eller handlar det om att slippa problem och kunna kvittera ut en lön? Jag blir så ledsen, för den enda som blir lidande i slutändan är barnet.


Sen kan man fundera över vad vi vill lära våra barn egntligen, att det är ok att dra valser, bli sur och ledsen så får man som man vill på andras bekostnad. Är jag också blind för mitt barns idéer och brister? Säg till i så fall. Hon får aldrig skaffa sig fördelar genom att manipulera, hota och lura.


Ja lite gnälliga funderingar blev det, men så är det en tisdagsmorgon då visserligen morgonpromenaden var ljuvlig (särskilt Tyra tyckte den stilige goldenhanen vi mötte var det) men magkatarren gör sig åter påmind. Fast snart är det fredag och då ska här pyntas inför jul - längtar!


Ha en bra dag och vad säger ni... idag ger delar vi ut minst en komplimang, gör någon glad.

Av Lena - 18 november 2009 14:32

Vet inte vad jag ska skriva om och inte hur jag ska skriva om ingenting så det blir bara:

Jag lever, mår bra, går skola, tränar hund, tar hand om familjen som också den mår bra.

Så där det var väl normalt bloggande i mikro-form.


Snart är det december, dags för adventskalender i bloggen - med bilder.... sparar inspiration till dess, så ni får nog vänta på nästa inlägg. Men kommer idéerna, ilskan, glädjen, upprördheten, förväntan tillbaka så kanske det kan bli något vettigt innan dess, vad vet jag? Just nu är livet fyllt av gråa dagar och mellanmjölk och allt är bara så där lagom - och vem vill läsa om det, inte jag i alla fall....


Håll ut!!!

Av Lena - 13 november 2009 21:03

Veckohandling, nej vi kom inte i håg allt och måste handla i morgon igen, stressmiddag, nej den här spisen byts ut så fort jag blir jätterik, tvätt, nej det var inte det minsta städat i tvättstugan, dammsugning, nej Tyra har inte slutat lösa hår däremot börjat löpa, stryketräning, nej inte jag inte, nattning av motsträvigt övertrött barn, nej hon har inte somnat än... ja det är väl så en fredag ska vara.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards