Direktlänk till inlägg 25 juli 2013

Det var en gång en liten ort

Av Lena - 25 juli 2013 09:36

I Sveriges norra inland. Denna ort har anor långt bak i tiden och är vida känd över hela världen. Men nu finns den knappt mer. Vad hände?

Hur kan en ort som blomstrat, dit handelsmän rest från när och fjärran, en ort som tagit emot besökare från varenda värdsdel på jordens yta och det under årets kallaste helg bara dö ut. En ort som försett Sverige, Europa och Världen med både el och timmer.

En ort som haft ett för sin storlek väl utbrett nöjesliv och ett flertal affärer. En ort att vara stolt över trots sin litenhet och trots sitt otillgängliga läge mitt ute i urskogen.


Jo för idag präglas det som återstår av denna ort av misstro, avundsjuka och jantelag av den värsta sorten. Ingen får minsann vara bättre än den andra eller råka ha en krona mer.

Men orten kanske har en chans att åter växa, att locka till sig nya invånare, invånare som arbetar, betalar skatt, är villiga att handla på orten så att pengarna stannar i den lokala skattekassan och inte far i väg till de större grannkommunerna. Ortens barn kanske ser en möjlighet att stanna på orten, låta sina barn ta del av allt det fina som trots allt finns där, för nu kan det finnas en möjlighet till framtida jobb. Det verkar finnas naturtillgångar som lockar stora bolag, och det måste man förstå att ingen, inte ens de stora bolagen gör något de inte kan tjäna pengar på, men ger man de stora bolagen en chans att tjäna pengar kanske man kan ta del av det hela själv. För de stora bolagen behöver personal, personal som kanske har familjer, som har barn, som behöver skola och lärare. Familjerna behöver mat och kläder. Personalen betalar skatt- vilken kista ska den hamna i? Ska bolagets ingenjörer tycka att på den här fina orten vill jag bo, här ska jag, min partner och våra barn skriva oss eller ska ingenjören veckopendla, få matlådor med sig hemifrån och betala skatten i hemkommunen?


I dag finns det ingen tanke på merförtjänst, i dag är det en ja-sida som ser möjlighet till egna jobb och en nej-sida som jag ärligt talat inte förstått argumenten hos. Förstöra naturen? Bygga vägar? Det är på ett begränsat område och jag lovar ingen av nejsägarna har något emot vägarna, då kanske inte skogen rivs sönder av fyrhjulingar och dylikt... Eller säger man nej för att här ser man att någon annan kanske får det bra? Någon annan kan tjäna pengar? Kom inte här och tro att ni kan bestämma över oss.... är det inte så?


Men den verkliga faran för orten är inte nejsägarna, inte heller det stora bolagets vara eller icke vara. Den stora faran är att viljan att sitta på sociala medier att klaga är större än att verkligen göra något för orten - och det gäller båda sidorna. Det är kul att leka aktivist en sommar men sen då??? I väntan på att någon annan ska lösa problemet, gör något själv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards