Direktlänk till inlägg 24 augusti 2010

Skolstart!

Av Lena - 24 augusti 2010 07:14

Då var det dags, igår började skolan på riktigt - ettan.

Det var en spänd förväntan i klassrummet, mest hos alla de föräldrar som stod och satt runt väggarna alla med ett fånigt leende och med kameror i högsta hugg. Ja jag var inte sämre själv.


Ny fröken, nytt klassrum, skolbänkar och nu var det lektioner och mindre lek. Barnen gav sig in i skolvärlden med liv och lust och bevisade att de faktiskt är kreativt tänkande varelser, något som jag tror fröken förbisett i sin planering - men hon lär sig med tiden, det lovar jag.


Sen undrar jag hur många barn som på sin första skoldag i klassrummet får besök av rektor, skolchef och skolnämndens ordförande samt före detta rektorn? Nu går min dotter på en friskola så det var ju inte riktigt så för henne men däremot var rektor, föredetta rektor, VD´n och styrelsens ordförande där och hälsade på ALLA barn i skolan.


Återigen fick vi ett kvitto på att vi valde rätt och ärligt talat så njuter jag skadeglatt varje gång det händer. Tidningarna slog upp rubriker som: Friskolorna är orsaken till det minskade elevunderlaget. Nej de är absolut inte orsaken. Skulle de kommunala skolorna fungera skulle de flesta välja att ha sina barn där men så länge de bara skyller ifrån sig och inte tar tag i problemen då får de räkna med konkurrens från friskolorna. Alla friskolor är inte bättre och alla kommunala skolor är inte dåliga...men i vårt fall är det så och då är valet lätt.


Snart ska vi cykla! iväg till andra skoldagen och den är efterlängtad även den. Så passar vi på att skicka en hälsning till syskonen lite längre bort och hoppas att även de har de bra i sina skolor.

 
 
Ingen bild

mormor

24 augusti 2010 09:43

Mysigt! Önskar alla barn fick känna glädje med att börja skolan men tyvärr är det inte så. Kram

 
Ingen bild

Erika

24 augusti 2010 15:44

Vad roligt att det känns bra både med valet av boende och skola! Ibland blir det rätt, tur att man vågar följa sin känsla och genomföra de förändringar som man tror på! Good for you! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards