Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Alla dessa metoder....

Av Lena - 28 december 2011 07:17

I hundvärlden (i alla fall i Sverige) pratar man om den "hårda" metoden respektive "mjuka" metoden. Av förespråkare för den mjuka framställs motsatsen som rent djurplågeri där man med våld och smärta bestraffar ett felaktigt beteende hos hunden för att den ska lära sig att använda rätt beteende då vi det önskar.


Nu är det ju så att våld är enligt lag förbjudet att bruka på sin hund så jag tar (kanske naivt) förgivet att alla hundtränare i detta land använder sig av de så kallade mjuka metoderna.


Men nu räcker ju inte det, utan alla de mjuka hundtränarna (läs instruktörer, "hundpsykologer, coacher... eller vad de nu kallar sig) har ju var sin "metod" som de förespråkar i samma anda som de gärna slänger lite skit på sina konkurrenter, det är bara att läsa den debatt som pågått en tid i tidningen Hundsport för att få en inblick i vad jag pratar om. Eller läs deras bloggar, Fredde Steen kastar skit på Anders Hallgren, som ger Barbro Börjesson en känga osv osv.....


Men något som samtliga har förbisett är att hundarna är olika individer, ALLA säger att "jag gör så här och det fungerar på alla hundar". Ok jag kan köpa det (kanske), det fungerar för denne duktiga hundvana hundtränare för att det är en metod som passar honom/henne men det kanske inte fungerar för alla hundägare i världen. För det är inte bara hundtränare och hundar som är individer - vanliga hundägare är det också, och min metod är att anpassa mer efter hundägaren än efter hunden. Tex Agda 67 år är inte lika snabb som den unga hyperintresserade BC-ägaren och de kommer inte att kunna träna hund på samma sätt. Sen har man olika personligheter, att be en osäker, försiktig och blyg människa att "ta tag" i sin hund (på ett icke våldsamt sätt såklart) funkar sällan för denna blyga rädda människa får bara dåligt samvete för att den har "skadat sin hund" och effekten uteblir. Och försök få en karl ca 50+ med sin gråhund som tvingats på valpkurs av sin fru som är less på ouppfostrade hundar att använda klicker - ring mig när du lyckats!!!


Nä kollegor i hundutbildningssammanhang - här har ni en ny metod: Anpassa efter hundägaren, för hunden är ändå så smart så att den fattar.... människor är det lite krångligare med.

 
 
Ingen bild

Storasyster

28 december 2011 08:30

Är jokkmokkskorvmetoden godkänd ? Den gillas skarpt av våra fyrfota vänner ;)

Lena

28 december 2011 10:56

Klart den är - det var ju jag som kom på den ;-)

 
Ingen bild

Storasyster

30 december 2011 15:58

Kom på en ida, Fia gillar inte dammsugaren. Om man kunda få den att automatisk starta när hon gör inne?

Lena

5 januari 2012 17:32

Hmmmm ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards