Alla inlägg den 14 december 2012

Av Lena - 14 december 2012 11:44

Satt och läste blogginläggen från december 2011 och kolla mitt nyårslöfte:

http://tyramyra.bloggagratis.se/2011/12/26/


Jag klarade det! Tänk att jag gjorde faktiskt det som jag lovade mig själv. Jag ordnade upp min arbetssituation.

Jag är fortarande trött men som det står i inlägget, jag är trött av rätt orsaker, för att jag har roligt.


Jag har lärt mig två saker det här året, det är bara JAG som kan ändra på mitt liv, det kan ingen annan och det är helt underbart att ha stöd av vänner och familj när man gör det.


Tack Alla!


Nu har jag en halv månad att klura på nästa nyårslöfte.....

Av Lena - 14 december 2012 07:55

Naturliga råvaror, inga tillsatser och absolut inga e-nummer. Ja det är väl så man ska leva numer. Sen ska man umgås med sina barn och göra pedagogsika och utvecklande saker tillsammans. Det hela ska självklart ske med en genusriktig touch så att barnen förstår att det är lika rätt för en pappa att dra ett varv med dammsugaren som det (inte) är för mamman att byta däck.. eller något sådant.


Ja så då var det dags, julbak och eget julgodis. Pepparkaksbaket gick galant, den färdigköpta degen uppförde sig godtagbart och kristyren på tub var lätt att applicera på dinosaurier, renar, hundar och annat spännande. Lussekatterna blev helt perfekta och jag lyckades tillaga en god och hälsosam laxmåltid mitt i baket också. Men sen fick jag den ljusa idén att det skulle ju gå så snabbt att slänga ihop lite "nyttigt" (läs: inga e-nummer) julgodis också.


Tur till köpcentrumet där det även inhandlades nya täckbyxor till dottern och kanske en och annan julklapp, för att inhandla massa socker och grädde samt lite annat. Började med knäck och allt gick som en dans. Smeten blev jättebra och inget gris i köket. Men så kom jag på att det skulle ju vara så enkelt att bara hälla ut smeten på ett bakplåtspapper, skära rutor och så vips var det klart. Ja visst det gick jättelätt att hälla men så var smeten för mjuk för att skära, för mjuk, fortfarande för mjuk och sen STENHÅRD. Maken fick bryta bitar så jag kan nu meddela att knäcken är knäckt.


Nästa idé var någon slags marsmallowscrisp, marsmallows smälts, ricecrisps rörs ner och sen smetar man ut det på bakplåtspapper och skär bitar. Snabbt, enkelt och gott.

Kan man ju tro i alla fall.

Kletig, klisterlik och smaklös var den trådiga geggan som åkte i komposten.


Det finns ingredienser till jordgubbskola och gelehallon här hemma men jag tror jag överlämnar det till maken (helt i genusandans stil) och kör på gamla beprövade recept: mjukkaka och anisbröd och så får det vara färdigbakat här för denna jul.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards