Alla inlägg under december 2011

Av Lena - 18 december 2011 15:48

Detta blir inte på rim - för det orkar jag inte och bilder blir det inte heller för de blev censurerade!


Men den 17 december var Dagen då Mamma skulle firas. Ja på måndag fyller hon 70 och det kan man ju inte göra obemärkt.

Arbetet fördelades efter intresse och förmåga:

Storasyster - höll med hus, möbler och varmrätt

Lillasyster (undertecknad) och maken - fixade förrätt och dessert

Store/Lillebror - köpte sprit!


Planen var en trevlig middag med de närmaste och med höjdpunkten - mamma dansandes på bordet... men nu blir det ju inte riktigt som man tänkt det, i alla fall inte i vår familj.

Maten blev lyckad och uppskattad, jubilaren länsade till och med sina bordsgrannars tallrikar (det är därför hon har så magra barnbarn). Alla hade trevligt och barndomsminnen kom upp och i vanlig ordning var det mellanbarnet som fick minnas mest - kanske för att hans meritlista är längst. Hoppas innerligt att inte den yngsta generationen snappade upp allt för mycket bara. Sen blev det musikunderhållning, men de stackars musicerande flickorna blev snabbt av med sina instrument för de två äldsta av jubilarens änglar öppnade pianobar på övervåningen. Tydligen ganska glest med gästerna för de lyckades med såväl pianospel och barhäng själva.


Jag då??? Ja jag var ju som vanligt snäll och skötsam. Uppoffrade mig  och tog tillfället i akt att lära den yngsta generationen hur man spelade Wordfeud på "min" tid - ja då det faktiskt hette Alfapet - var till och med så snäll så jag lät brorsdottern vinna (ja familjen framför allt såklart). Pianobaren stängde, den skötsamma i gänget (Maja 19 år) skjutsade hem jubilaren och lugnet lade sig över storasysters hem....


Bordsdansen då??? Den tar vi när hon blir 80 som yngsta barnbarnet sa!

Av Lena - 17 december 2011 07:54

Fredag och dags att städa sitt hem

snart är det jul hur ska jag hinna

kanske bäst att lägga på en rem

annars tiden ut lär rinna


sen mera shopping och julestress

på stadens gator och torg

dottern ja hon blev ganska snabbt less

men en fika eller två botar hennes sorg


skynda hem, tvätta och laga mat medmera

vilken tur jag har maken

han en fredag efter jobbet ställer sig för att fritera

de godaste pommes att lägga på faten


nu kanske ni tror att friden sig sänker

och slappa vi kan

lite glögg och film ni tänker

nejdå nu ska granen kläs och bli grann


 

(från www.elle.se)

Nej det är INTE vår gran, men man kan ju få drömma!


Av Lena - 15 december 2011 23:45

På bloggen jag aldrig verkar vara ikapp

hur jag än försöker

men idag jag hittat en och annan klapp

trots att jag efter fler söker


nu kanske det blir jul i vårt hus

idag jag "Tomten är far till alla barnen såg"

med en mugg glögg men utan efterkommande rus,

och Amandas första svordom jag kom ihåg.


Vad kan dölja sig i dessa påsar? Endast Tomten vet! 

Av Lena - 14 december 2011 17:48

Mycket att skriva jag har

jag kan inte välja ut

så jag allt på en gång tar

först vi firar med salut


Ja idag fyller hon år

Linnea, min fina brorsdotter

många paket jag hoppas du får

och kanske tårta och annat gotter


Sen så var det teater

om tomtenissar som ville att skägget skulle växa

det var dottern och hennes skolkamrater

som för sina föräldrar spela och spexa


till lunch vi pizza åt

med moster och mormor

och sen en stund efteråt

vi på lägenhetsletning for


nu är det kväll i vårt hem

maken och R julbord med jobbet förtär

inte det minsta avis jag är på dem

nejdå inte alls, jag lovar och svär


nu är jag så trött på att skriva

så bilder blir det inga

efter att på rim en hel dag beskriva

så nu kvällen framfr tv:n jag ska tillbringa
















Av Lena - 13 december 2011 23:45

Idag jag en stilig kille mötte

Jag föll pladask, jag blev kär

rejält in i mitt hjärta han stötte

Vem det var? Ja han är i alla fall en sån här


Det är inte hunden på bilden som det berättas om i dikten. 

Av Lena - 12 december 2011 23:45

ingen bild jag tog idag

ni får klara er utan

i morgon det blir nya tag

antagligen på blidan utanför rutan


för just nu vintern försvinner

ute är slask och blött

om någon jul detta inte minner

attans vad det gör mig trött


men bara för att ni inte ledsna ska bliva

och att vintern är över tänka

nej granen ska ni inte ut genom fönstret hiva

jag här till något bra ska länka


Josephine hon gör som jag

delar med sig av julen

en ny lucka varje dag

och Hon, hon är en kul en.




Av Lena - 11 december 2011 23:45

En galen Tyra i skogen sprang

denna sköna söndag

in i matte med ett pang

men kan man annat än älska detta bilxtnedslag



 

Av Lena - 10 december 2011 15:55

Idag många klär sig i klänning eller frack

och i Blå Hallen dinerar

men vi vanligt hederligt pack

i snön är ute och flanerar


Tyra är lycklig som få

hon vägrar Noblel och kungligheter

En vovve bäst ute må

Med snö på nosen och andra stolligheter


 


Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards