Alla inlägg den 6 februari 2012

Av Lena - 6 februari 2012 09:27

I börja av förra veckan hade jag en plan, detta år skulle jag fotografera värre än den värsta japanska turist på årets vintermarknad och ge er läsare ett bildregn ni aldrig skådat. Detta innan temperaturen hamnade under -35 grader. För att ta av sig vantar, plocka fram mobilen och försöka ta fina turistfoton när det pendlar mellan-35 och -42 är inte särskilt kul... det är inte ens kul att vara utomhus och därför var jag det så lite som möjligt.


Men berätta kan jag ju göra:


Det började på torsdagen med bussfärd, och en buss fullastad med förväntansfulla marknadsbesökare är alltid trevligt, stämningen i bussen var god och det kändes som resan gick ovanligt fort. Största upplevelsen var kanske när vi åkte in i Vuollerim, där hade man gjort islyktor som var ställda längs vägarna, på gårdarna och även på åkrarna i hela byn. Vilket arbete! Och så otroligt vackert.


I Jokkmokk möttes vi upp av storasyster som väntade med en varm bil - underbart efter den kalla bussen... sen att någon liten dam använde MIN jacka som täcke gjorde inte resan varmare, men vad gör man inte för sina barn?


Färd till Mattisudden för Tacos och valpmys (ja Zorro fick sin beskärda del av kramarna han med), hos storasyster var även där stämningen på topp och förståndiga lillasyster som mycket bestämt hade planerat en lugn hemmakväll blev allt mer "gå ut sugen" (och en förutseende storasyster hade såklart ordnat biljett). Systersonen agerade chaufför på bästa tänkbara sätt och vi fraktades varmt, säkert och tryggt till nöjesetablissemanget. Där var det väl sådär... att jag aldrig lär mig - man ska sluta när det är som bäst och det är ju oftast på förfesten. Kul att träffa såna man inte träffat på länge i och för sig och kul att träffa Anna-Carin, som jag träffar rätt ofta men det är ALLTID kul att träffa henne.


Fredag och marknadsbesökardag! Dottern skulle bestämt till Ajjte, museet i Jokkmokk och jag förstår henne, det är ett otroligt fint och barnvänligt museum där man kan gå i timmar och fast man är där minst två gånger per år så hittar man nya saker varje gång. Fast jag vet inte, 10 minuter i utställningshallarna (och de är många) och 2 timmar i lekrummet... men dottern var nöjd. Sen visade jag henne min gamla skola där moster och morbror och kusinerna också har gått och kusin A går där än. Där var det våffelservering och vem kan motstå våfflor med hjortron och en JÄTTE-klick grädde??? Inte vi i alla fall. 10 minuters promenad genom marknadsplatsen, vi stannade inte en enda gång och tittade på något. Handlade kaffe till mamma och dottern köpte sig en mjukisvarg på ICA - det var vår marknad det. Och vi frös inte en enda gång!.... trodde jag.....


Sen var det köttsoppemiddag hos storasyster, ingen marknad utan köttsoppa. Och utgång igen. Ikväll skulle vi på Opera, en pizzeria??? som fixar lite trubadurkvällar och sånt. Härligt inomhus och varmt, istället för de kåtor som är uppställda på marknadsplatsen där det serveras öl och annat... Men det var det värsta jag någonsin varit med om, minusgrader inomhus, vi satt med jackor och frös. Jackor i graderoben slarvades bort och den allmänna stämningen var grinig. Tidig hemfärd och efterfest i form av varmkorv och the - kanske det bästa på hela helgen.


Lördag då var det stopp, jag och dottern var färdig med marknaden så hon lekte med en kompis och jag la beslag på köket och bakade istället mellan valprastningsturer. Vilka var väldigt korta för vilken liten valp, om än ulltuss, vill vara uten när det är -40? Paltmiddag, melodifestival och marängtårta - en perfekt avslutning på en visserligen kall men otroligt trevlig helg!


Bussfärd hem på söndag förmiddag, inte samma stämning utan nu var bussen full av trötta frusna och hemlängtande marknadsbesökare, men tack o lov körde den direkt till Luleå utan stopp så restiden kortades avsevärt!


Tack storasyster och Bertil för er gästfrihet! och tack alla andra för sällskapet.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards