Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Lena - 17 augusti 2012 12:02

behövde en vilostund så det blir ett inlgg till idag...


Hade spårkurs i går, för valpar. Även om nu inte spår är min favoritgren så var det en väldigt lyckad kväll och Peppe var nöjd och trött när vi kom hem. Sen om det var mina spårkunskaper, Peppes förmåga att ragga upp karlar eller makens rombakelser som utgjorde succén må vara osagt.


Men på denna kurs insåg jag att Peppe kan ju ingenting. Jovisst han är väldigt noggrannt socialtränad, har åkt buss, varit på stan, på landet, träffat massa snälla hundar av olika raser, hört skott osv osv. Vi tränar hantering och jobbar mycket med att pälsvården och kloklippningen ska upplevas så positiv som möjligt men han kan inte ett enda kommando.


Jag har shejpat sitt, ligg, stå och fotgående men inte lagt på något kommando. Till idag - då var det dags för sitt och ligg. Nu inser jag att jag har igen att jag tagit det lugnt. Varit noga med att beteendena verkligen sitter och utförs på rätt sätt innan jag lagt på kommando för snabbt gick det, snyggt är det och han skiljer på sitt och ligg 10/10 gånger. Skynda långsamt helt enkelt.


Senare idag ska vi gå ut och jobba med inkallningen. När Peppe leker, till och med med andra hundar är inkallningen ovillkorlig men när han spårar något (pinnar, fågelskit, solande karlar) då slår han igen öronen totalt och är helt upp i sitt arbete. Visserligen ska Lagotton inte distraheras av yttre påverkan då de letar tryffel - men det står ingenting om fågelskit i boken.


På tal om något helt annat, träffade en kvinna idag som tyckte Peppe var så fin och söt (vem tycker inte det?) men så säger hon: "jag kan då inte skaffa hund, jag brukar titta på Cesar och så sträng skulle jag aldrig kunna vara". *SUCK* Kan ingen stoppa den där karln snart??? Försökte snabbt förklara hur jag jobbar och vad följderna kan bli av Cesars så kallade flockledarskap. Kanske just hon fick en annan syn på saken - men alla andra då och än värre, de som anser sig kunna vara så stränga - vad gör de med sina hundar och vilka konsekvenser blir det av det.

Av Lena - 17 augusti 2012 07:26

Stående morgonrutin oavsett helg eller vardag:

Vaknar ca klockan 6 (utan väckning), drar på mig första bästa byxor (helst mina egna), letar fram och stoppar på mig ett par bajspåsar (med fördel oanvända), väcker Peppe (som djupsover), lyfter upp Peppe (son vill bli kliad på magen), släääääpar ut Peppe (som vill sova lite till), springer till gräset med Peppe (för nu är det bråttom), vandrar runt med Peppe som kissar lite mer, bajsar, rullar sig i gräset, tuggar på en pinne, hittar något äckligt, kissar ännu en gång, bajsar, sätter sig och tittar på alla som cyklar till jobbet, tuggar på något äckligt.... sen går vi hem. Peppe (om det är vardag) attackerar husse och jag och Tyra går ut, Tyra kissar, bajsar, kissar och så går vi in.


Mat till hundarna, Peppe drar ut alla leksaker ur buren och somnar med dem under sig.


Men sen då, sen far alla rutiner all världens väg. Önskar att jag hoppade snabbt in i duschen, sminkade mig, klädde mig i något representabelt, åt en näringsrik frukost, städade undan här hemma och sen satte mig och jobbade.


Istället sitter jag nu i soffan, med en kopp the och datorn. Iklädd en t-shirt som gör reklam för ett för väldigt många år sedan nedlagt kommunalt it-bolag.


Men var tacksamma - sprack inte mina rutiner hade jag ju inte bloggat!

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards