Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Morgonpromenadsfunderingar

Av Lena - 24 april 2012 09:14

Lugnt och stilla ute när jag och Tyra tog vår morgonpromend och då börjar tankarna lätt vandra. Och landade i uppfostrings/träningsmetoder för hundar.


Något som florerat en tid, ja en ganska lång tid, för mitt första möte med det på ett direkt sätt var på en föreläsning med den kända Barbro Börjesson på 90-talet. Där visade hon bilder, tecknade, på en schäferliknande hund som med munnen tyrckte ner en schäferliknande valp. Så här gjorde tiken och så ska vi människor göra om vi vill lyckas med våra hundar. Och så gjordes, det dängdes hundar i backen till höger och vänster, någon hade sett en tik bita en valp i örat - och så bet man valpar i örat, någon hade sett tiken ruska en valp - och så ruskade man om valpen.


Men så kom det nya rön, så kallade positiva metoder. Man skulle belöna rätt beteende och nonchalera fel beteende. Hundar skulle få godis och leka, alla goda hundtränare hade en kampstock modell jättestor i fickan på de moderätta träningsbyxorna.


Men nu hör man det viskas igen, göra som tiken... ta vid där tiken slutar i sin fostran... och då börjar jag fundera:


1. Hur vet vi egentligen hur tiken gör? Kan vi verkligen ge samma signaler som tiken? Att tiken kanske håller fast sin valp, ja visst men kan vi härma kroppsspråket, hur tiken griper och göra det vid samma tillfälle som tiken gör det. Kan vi verkligen göra som tiken - nä jag tror inte det, för vi är inga hundar.


2. Gör tiken alltid rätt? Jag har mött åtskilliga valpar under mina år som instruktör och ingen har varit den andra lik och väldigt få har fått samma uppfostran av sina mammor. För om tiken inte är den stabila hund-hunden som man förhoppningsvis utgår från, då tar vi ju inte vid. Med tanke på alla kullar som föds av olika tikar. Alla är inte stabila, en del överger sina valpar, en del är hårda, en del är mjuka osv osv. Hur ska du som valpköpare veta hur just den här mamman varit så du kan ta vid?


3. Men tänker du kanske, jag tror på det här och hundar ska uppfostras som om det var hundar som uppfostrade dem (ja det lät ju klokt, eller???) då kanske det är läge att studera ett antal kullar och räkna minuter. Hur många minuter under 8-10 veckor tvättar tiken sina valpar? Hur många minuter leker hon med dem? Hur många minuter ger hon dem mat? och hur många minuter biter hon dem över nacken och trycker ner dem i marken?


Jag säger inte att dessa metoder inte fungerar, bevisligen gör de det men om man har en hund och har intentionen att tillfoga hunden smärta för att få den att lyda så säger det nog mer om dig som människa än dig som hundägare.


PS. Sen skulle jag gärna vilja se den tik som kastar burkar, sparkar och rycker hårt i kopplet på sin valp.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards