Alla inlägg den 8 januari 2013

Av Lena - 8 januari 2013 08:00

Ja jag vet, det är en vecka sen (drygt) vi fick nytt år men efter helger, diverse krämpor, ledigheter och annat så känns det som om det nya året börjar NU.

Skolan börjar idag och min egen kursvår har sin start den här veckan. Uppbokad till max, förfrågningar efter mer och dåligt med hål i almanackan, var lägger man in om fler dagar per vecka? Ska inte klaga jag vill ju detta, har stormkul och stortrivs.

I helgen fick jag min egen spark i baken, de egna hundarna har en tid bara fått sina absolut nödvändigaste behov fyllda och alla annan inspiration har varit som totalt bortblåst, men efter diverse aktiviteter i helgen så är jag nu peppad till max inför hundträning OCH tävling - de ni!


Måndagar är TYRAS DAG, då har hon min absolut odelade uppmärksamhet, får följa på jobbet, mysa med matte helt utan en jobbig liten krulltott som tränger sig mellan. Igår plockade jag fram rallyskyltarna och körde lite olika korta banor med många svängar, snurrar, vändningar....SÅ roligt det var och SÅÅÅÅÅ taggad (usch då, jag är 40 inte 14) Tyra var. Nästa måndag tror jag att jag filmar henne (oss). Självklart får Tyra göra saker veckans andra dagar också (ifall någon trodde något annat).


Lille Plutt är inte heller bortglömd, i helgen konverterade han till Tollare och var med på Tollarträff. Helt ok för Peppe och extremt nyttigt för matte. Lite smäll på fingrarna fick jag minsann, måste lära mig att Peppe är ganska liten till växten. Attans också, har precis fattat att han inte är en vallhund. Besvärligt det där   .


En sak kände jag under helgens aktiviteter -jag har rätt i min övertygelse. (fast andra tycker säkert att jag har fel och är extremt löjlig) Man SKA träna OCH uppfostra hundar med Positiv Förstärkning och Negativ Bestraffning. Dvs gör hunden rätt ska den ha belöning för det, gör hunden fel uteblir belöningen. En hund (liksom vi människor) gör det som lönar sig. Har hunden stuckit och fått springa lös i ett par timmar och haft jättekul, det spelar ingen roll hur arg du än blir på den, den har fått sin belöning ändå. "Ja men om jag lyckas bestraffa den direkt" kanske du säger. Javisst - det funkar, men vill du vara elak mot hunden? Det fungerar lika bra att göra tvärtom och du får en glad hund som litar på dig i alla lägen. En hund som förväntar sig ryck, slag, sparkar hela tiden blir osäker och vill det sig illa börjar den (med all rätt) försvara sig.


Så jag kommer att fortsätta ta fullständigt motstånd till stryphalsband, gå-fintselar, korrigeringsryck, dominanshandlingar osv.


Gör hunden något galet - STOPPA DEN, men fundera sen på VARFÖR den gjorde det och HUR du ska komma tillrätta med den och sen finns det bara en sak att göra, det som den av naturen lata människan hela tiden vill slippa - TRÄNA!!! och med tiden, repetera och påminn - all kunskap är färskvara.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards