Alla inlägg den 9 januari 2013

Av Lena - 9 januari 2013 07:43

Ja jag kan inte släppa det.

Hur stor påverkan har han egentligen? Den där "hundviskaren"? Viskaren förresten???? Har aldrig hört honom viska, och att han skulle syssla med telepati kan han ju försöka övertyga amerikanska hemmafruar med alldeles för mycket fritid. Han har ett tv-team som är bra på att klippa ihop film så vi missar elhalsbanden, sparkarna och skrämseltaktiken. Men, kanske du säger - han gör ju shower, där får han ju till hundar och där kan man ju inte klippa. Javisst, Cesar kan en del hund, han kan välja ut de hundar som funkar, de med "små" problem. Och vilken hund blir inte väldigt lydig när en för hunden ny person med lite auktoritet tar över kopplet. Jag har själv "lurat" en och annan kursdeltagare med det och då är jag inte den mest auktoritära personen.


Men nu var det ju inte det jag skulle skriva (lätt att fastna när man blir upprörd). Nä det jag förundras och förvånas över är alla som med bästa intentionerna laddar med klicker, godis, leksaker, rätt halsband ändå fallar för hans "quick fix" när det inte fungerar på en gång. Hur lång tid tog det för dig att lära dig läsa? Tänk om din lärare skulle ha sparkat dig i revbenen om du inte lärde dig på 5 minuter den där första dagen i skolan då ni började med "mor ror..." Även hunden måste få tid på sig. Den ska förstå att du vill något, vad du vill och hur du vill. Den är inte olydig om den inte gör rätt, den förstår helt enkelt inte vad du menar.


Jag är inte perfekt heller, jag kan bli toooooookig på hundarna när de drar, men jag vet jag får skylla mig själv. För ibland är jag trött, låter de slita lite i kopplet fram till den där spännande kissfläcken - och hur ska de veta när det är ok att streta mot kissfläckar eller ej? Det är inte lätt, man kan inte heller sätta sig ner med en hund och förklara "matte är inte perfekt, jag gör också fel  men du kan väl försöka ändå...". Men från att bli tooookig till att rikta en spark i revbenen och utstöta ett underligt schhhhhh-ljud är det ganska långt i min värld.


Ja jag vet det blev snurrigt. Men kontentan är:

Du är människa, ingen människa är felfri. Vi gör våra misstag MEN har vi hund så är vi SKYLDIGA att försöka lära oss deras språk och beteende och jag har ALDRIG sett en hund sparka en annan hund, säga schhhh åt en annan hund, rycka i kopplet på en annan hund. Varför inte göra som hunden gör gentemot oss? För finns det något mer förlåtande än en hund?

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards