Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Lena - 11 mars 2009 12:42

Det var ett tag sedan jag rapporterade om lydnadsträningen. kanske för att det har inte blivit så mycket träning att rapportera om. men nu så har vi faktiskt varit ute och tränat seriöst och ordentligt (något moment passar man ju alltid på att träna på de vanliga kiss-rundorna).


Först tränade vi rutan, Tyra har börjat stanna på hälften, så nu blev det omvänd träning. Jag ställde mig lååååångt från rutan, med en boll lagd i rutan och skickade några skick på det sättet. Fungerade utmärkt, till jag tog bort bollen, smarta Tyra fattade att bollen fanns hos mig och stannade halvvägs. Så det var bara att köra som vanligt, skick till rutan, blev det fel tog jag tillbaka och gjorde om och blev det rätt så kom bollen flygande. Tillslut insåg Tyra att bollen kom fortare om hon inte tjorvade.


Sedan apportering och där har vi gått från klarhet till klarhet. Tugg endast vid ingången men inte då hon springer mot mig och inte då hon sitter - det går framåt. Bollen fick hon då munnen var still och apporten i fast grepp. Duktiga duktiga tjej :-)


Sen var det dags att "tävlingsträna" att träna utan allt för mycket belöningar, utan klappar och beröm som enda belöning.

- Fritt följ, jätte bra, trängde lite men hon hoppades på bollen.

- Läggande under gång, kanon bra hela momentet!!!

-Fjärrdirigering (sitt-ligg), också helt perfekt, inte ens minsta lilla tvekan vid första skiftet.

-Rutan, Tyra springer rakt in, ställer upp på mitt kommando och står till... ja äntligen kommer ju bollen och Tyra är världens lyckligaste hund med världens lyckligaste matte.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards