Alla inlägg den 2 april 2009

Av Lena - 2 april 2009 07:02

Svackan i förrgår varade endast en timme - tack o lov!!! Efter en timme, lunch och lite vila för mig, tränade vi lite hemma i hallen och Tyra visade sig vara helt med på noterna. Sen fick Tyra sin efterlängtade springtur på kvällen och besök av "mormor" och "moster", dock hade "mormor" varken smörgås med smör och pålägg eller torkad renfilé att bjuda på denna gång. (tro nu inte att det är vi tvåbenta som blir bjudna på dylika delikatesser, nej då det Tyra-Myra som får smöja kråset i "mormors" närvaro)


I går var det dags för nya miljöer, vi tog oss så långt som till skolans parkering. Och jag undrar vad byborna egentligen får i sina brevlådor. Tyra luktade av varenda brevlåda på väg till skolan som den värsta (bästa) knarkhund, även om jag misstänker att Tyra snarare letade korv-leveranser än leveranser av mer olagligt slag.


Träningen då, som jag egentligen inte alls hade lust med. Ja den gick på räls och Tyra visade sig från sin absolut bästa sida. Jag har upptäckt att ett nytt "mode-ord" i hundträningen är ATTITYD (innan var det positioner), och några attitydproblem visade Tyra inte upp igår. Allt var kul,tom jobbiga hoffepojkar (ok då till en viss gräns men en dam kan ju inte stå ut med vad som helst).


Testade två nya saker som vi överhuvudtaget ALDRIG gjort, "hopp-apport" - Tyra har aldrig greppat apporten så bra - tror inte L fick minsta lilla märke i sin apport. Metallapportering - inga tveksamheter alls, bara jättekul.

Och kära läsare, detta är ju nu inget som man ska göra hemma :-) Nej kom i håg att dela upp momenten i små små delar och baklängeskedja dem. Fast i bland måste man bara testa och ibland faller det väl ut :-)


Sen fick vår "nya" träningskompis K dirigera mig genom halva lydnadstvåan. Fritt följ - kanonbra enligt L & K, jag kände dock att Tyra släppte positionen då och då (kolla nu låter ju jag också så där). Läggande undergång - 10:a, Inkallande med ställande - försök ett: Jag ger fel kommando (hit i stället för kom) Tyra kommer i full karriär och har inte en tanke eller förmåga att få stopp i tid. Försök två: Tyra stannar men innan jag hinner göra något annat så börjar hon gå mot mig. Det måste vi fixa. Till sist Rutan: här har jag medvetet ställt rutan längs en snökarm och Tyra försökte återigen ta "genvägen" via snökarmen men andra försöket gick bra även om hon rundade ena konen och gick in i rutan från sidan, också något att jobba med.


Till sist då lite svammel skulle avhandlas förarna emellanfick Tyra och Ronin (tror jag att det var) ligga platsliggning - inga problem alls.


Så jag är riktigt nöjd med gårdagens träning och har ett kvitto på vad vi har att slipa på i två veckor framåt. 

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards