Alla inlägg den 4 april 2009

Av Lena - 4 april 2009 16:24

Tyra är otrolig, har ni hört det förr? Hon fixar två förare och gör det med glädje och vi kan inte se någon skillnad på vem hon föredrar. Hon är med på allt.


Idag började Tyra med en uppvisning i olydnad på Hundhuset. Hon skulle visa vardagsinkallningar, dvs den svårare sorten med störning och trevliga lockelser. Det var ju inte så att hon inte fixade det utan hon ville jobba med mig inte alls vara olydig. Så då jag inte erbjöd henne något så erbjöd hon mig en massa, konstiga saker, sopor och upphittade leksaker osv osv.


Sen fick hon gå ut med husse och träna lydnad, det gick bra och han kom som vanligt in med blodiga händer - jag vet inte vad de gör men de var båda nöjda så jag låter det vara... sen måste jag påstå att Tyra föredrar att kampa med husse av någon anledning.


När vi kom hem var jag sugen på en promenad men dottern ville leka på gården så det fick bli ännu mer lydnad. Först lite uppvärmning med massa motivation. Och sen mitt nya träningssätt för de "befästa" momenten. Jag kör några på raken helt tävlingsmässigt och sedan avslutar jag med något som kanske inte alltid klaffar,men då är ofta Tyra så taggad av den uteblivna leken och fixar det av bara farten och då kommer stor-belöningen fram. Försöker träna efter Canis rekommendationer - så länge det är tävlingsmässigt är det ok. Självklart kastar jag in beröm och belöningar då och då även under befästa moment. Detta gäller inte inlärning, men jag börjar lära mig att plocka bort massa onödigheter även under inlärningen också - men det är svårt, man är van att hjälpa, hjälpa och hjälpa och sedan jobba bort, jobba bort och jobba bort.


Nu har Tyra lagt sig, trött och nöjd och jag ska laga middag. fel blogg kanske men jag kan ju ändå skriva att idag blir det Biffar, Coleslaw-sallad och Ugnsrostade palsternackor, sötpotatis, potatis och morötter till middag. Sen ska jag och maken slå på stort, vi har köpt chips och glass till deckaren ikväll - men skvallra inte för barnen :) 

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards