Direktlänk till inlägg 30 mars 2009

Dokument utifrån

Av Lena - 30 mars 2009 07:12

Såg ni det igår, om hundavlen och de defekter som det helt lagligt avlas på. Detta handlade om Storbrittannien och även om vi i Sverige har liiite strängare regler och faktiskt har lagstadgade (för registrering av valpar) sjukdomsprogram för en hel del raser så tycker jag att vi ska fundera en hel del på vart aveln är på väg. Vi importerar ju faktiskt hundar från England och det är inte helt ovanligt att svenska kullar registreras i andra länder för att undkomma registreringskraven här.


Men vems fel är detta då? Ja först och främst är det kennelklubbarna som inte har hårdare krav på att föräldrarna (och gärna syskon med) ska vara friska för att valparna ska vara registrerade.


Sen även uppfödarna, de föder upp hundar av en specifik ras för att de gillar rasen och dess EGENSKAPER - hoppas jag. Och då borde det ligga i deras intresse att denna ras får fortsätta finnas kvar och vara frisk och ha kvar sina egenskaper och förmåga att utföra det arbete den är tänkt för. Eller i vissa fall kunna röra sig obehindrat i skog och mark.


Och så har vi domarna på utställningarna. Om de dömer efter funktionsduglighet också så måste ju uppfödarna ändra sin avel om de vill ha sina championat - enkel matematik!!!


Och så hundägarna, ställ krav. Klarar föräldrarna till din tilltänkta valp av en normal promenad? Är de rumsrena? och framförallt ÄR DE FRISKA???


Men sen har vi några som i går på programmet klagade mest och jag anser att även de är skyldiga till detta - veterinärerna. Vägra behandla sjukdomstillstånd som ändå bara förbättras lite. De exempel vi fick se i programmet igår var hemska och detta var ändå hundar som medicinerades och hade opererats och ände led de så fruktansvärt. Den veterinärvården är inte human. Och så länge man får vård kommer uppfödarna fortsätta avla som de gör.


Jag är i alla fall glad att man har börjat uppmärksamma detta och kanske kanske finns det ett litet hopp att en förändring kommer.

 
 
Jenny

Jenny

30 mars 2009 13:26

Och detta gäller tyvärr inte bara hundaveln. Tänk om samma regler skulle gälla för alla djur, att skaffa barn med mera. Så många ärftliga sjukdomar man skulle slippa sprida vidare och annat om allt var lite striktare. Nu för tiden kan du ju para hej vilt inom alla arter utan att det får några större konsekvenser, förutom för avkommorna som inte kan föra sin egen talan.

http://www.solidreds.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards