Alla inlägg under mars 2009

Av Lena - 22 mars 2009 18:08

är väl summan av dagen.


Platsliggningen, inga problem trots lera. Låg blick stilla hela tiden.


Fritt följ 9:a snacka om det kändes bra


Läggande under gång, Tyra STÅR!!! men efter att ha studerat bilder ser jag att min hållning är väldigt underlig vid kommenderingsögonblicket och jag förstår att hon blev fundersam, kan jag ha halkat eller??? Kommer inte i håg.


Inkallande med ställande, är så säker på att hon stannar så jag tänker inte på att hon inte gör det och kommer försent med dk:t och då stannar hon - domaren skrattar.


Sändande till ruta - här blev jag irriterad. En hund hade tidigare avvikit från sändandet och kissat. sedan skickats om in i rutan och fick fem poäng??? Tyra luktar av kisset, skickas om och får 0 poäng :( Båda skulle ha nollats.


Apportering, här blev jag glatt överraskad. snygg ingång (i mina ögon då vi inte tränat detta till förmån för annat) och inte allt för mycket tugg. 7p. Helt nöjd.


Hopp, hoppar snyggt men då hon ska sätta sig rök två hundar ihop och Tyra var tvungen att lyssna på mig så jag fick upprepa "sitt", sen hamnade hon så nära hindret så att hon slog i. Domarens kommentar "klart hon måste ha koll"


Fjärr, Här var fokusen lika med noll, fick ta om kommandot tre gånger.


Jag kommer inte i håg alla poäng men inget första pris så vi åkte hem med trötta barn, kändes mer värt att få en bra avslutning på deras helg. Men ja jag  inser att vi måste träna mer tävlingsmässigt, med tävlingsledare, domare, publik, hundar, skotrar, piss mm mm Tyra blir för störd av allt runt omkring.


Men dagen innebar ändå en liten personlig seger, Tyra skötte sig jättebra utanför planen, inga dumheter alls och när vi kom hem råkade vi "gå in i" en annan hund med dess matte och Tyra gjorde absolut inget annat än lyssnade på mig. Det är mer värt än alla första pris i världen.


Nu ska vi träna med störning, jag tror jag låter Tyra löpa och så kommer vi igen efter det, dvs ingen tävling i april månad, Tack alla trevliga männsikor jag mött idag - vi ses snart igen!

Av Lena - 22 mars 2009 07:51

utsätter jag mig för det här?

Mitt i värsta tentaperioden med tillräckligt med nervositet över tentorna, ångest för tidsbrist och ett snabbt sinande lager av novalucol - ja då ser jag till att ha anmält mig till en tävling.


Och sen fiaskot sist så har de tävlingsnerver som jag trodde försvann för längesen sakt kommit krypande tillbaka - känner mig som ett vrak just nu.


Usch och detta tycker jag är kul och gör helt frivilligt... måste ju vara fullständigt rubbad. Nej bara bita i hop, få förmiddagen att gå och sedan åka. Sätta mig och Tyra i vår egna lilla vrå, stänga in oss i vår bubbla och fokusera - och sedan kör vi.


Håll tummarna!!!

Av Lena - 21 mars 2009 18:45

Inför morgondagens begivenheter...

Följa med matte på TEMA-lördag på hundhuset. Tyra fick stila lite med sitt underbara fotgående, men även visa att hon är inte en allt igenom lydig hund. Tyra hann läxa upp en och annan hund, stjäla köttbullar och hoppa över grindar. Men kul hade hon.


Sen en härlig långpromenad med husse och visa upp en otrolig allmänlydnad, hon klarade av att lämna ett halvruttet rådjurskadaver bara för att få vara med husse. De ni!!!! Det kallar jag allmänlydnad så svamlet från förmiddagen är glömt.


Nu väntar vi på Tyras favoritgäster, och ännu lyckligare blir hon om bästa kompisen är med, vi får se... Siri har (hörde jag ryktesvägen) varit ute på egna äventyr så hon är kanske trött.


I morgon är det tävling och vi åker dit med inställningen att de kommer att kasta tiorna på oss (dottern undrade om det inte skulle göra ont). Någon annan kan man väl inte ha!!!


Rapport kommer såklart!

Av Lena - 21 mars 2009 07:35

Väcktes strax före sex i morse av en lycklig hund som tyckte att livet var toppen och att hennes matte skulle dela den upplevelsen med henne. Det tyckte inte hennes matte som väste "gå och lägg dig".


Den fortfarande lika lyckliga hunden som tränat bakdelskontroll, jag visste att det var vansinnigt, flyttade rumpan så att den lyckliga svansen dunkade in i den ännu sött sovande dotterns säng.


Dottern vaknade, såg solen och hoppade glatt ur sängen, tog sitt täcke och tog till flykten till tv:n och sina drak-pussel. Tro nu inte att Tyra tyckte att det räckte med att få upp en medlem i familjen, nej då - de ihärdiga försöken fortsatte och blev allt mer intensivare. Tyra hämtade saker, sjöng, hoppade upp i sängen och allt detta på en och samma gång.


Till slut var det bara att ge sig. Klä på sig och ta ut Tyra. Ge henne mat och sen var det ju lika bra att äta frukost. Havregrynsgröt klockan sju en lördagsmorgon!!!


Nu är vi alla (utom tonåringen förstås) uppe, påklädda och redo för vad dagen har att erbjuda. Tyra hon....


SOVER!!!

Av Lena - 19 mars 2009 17:40

borstar...

dammsuger...

tränar...

myser...

hoppas...


så det går ingen större nöd på oss, allt är som vanligt. Förhoppningsvis har jag mer att rapportera om på söndagkväll. Fram till dess blir det nog lugnt på blogg-fronten.


Jo förresten, lördgens tema är koppelvana och hundmöten. Kl10 - 12 hundhuset i Luleå. 100 kr per ekipage. Maila tyramyra@telia.com för mer information. Välkomna!!!

Av Lena - 15 mars 2009 19:37

Tyra och Siri plöjer fram i djupsnön.

foto: R. Ekman

Av Lena - 15 mars 2009 06:35

1. morgonpromenad med genomborstning av Tyra för att döva det dåliga samvetet att Tyra inte skulle få följa med på tema-dagen.


2. tema "självförtroende och balans", helt otroligt hur man kan höja en hund på bara två timmar, visst det krävdes en massa jobb av mattarna men vilka resultat. Kul att se och roligt att vara med om. Nästa gång blir det hundvård och hantering.


3. Vi fick en hund!!! Ja det var Tyra och Siri som tyckte det var länge sedan sist så de bestämde att Siri skulle sova över.


4. Tur till Svärmor och Janne, där fanns även makens kusin med sambo. Miljöträning för Siri som nu börjar bli riktigt tuff i stallmiljö och hon visade tydligt att katten gärna kunde få bli hennes kompis - och han var inte helt ovillig till det. Siri charmade snabbt stockholmsfrämmat och har suddat bort alla tänkbara funderingar på frallor och annat trams.


5. Nej jag har inte glömt Tyra. Vi tog tjejerna på en promenad och Tyra fick arbeta lite i djupsnön för att kompensera den uteblivna fysträningen litegrann. Sen blev det en massa bus på sedvanligt Tyra-vis. Dottern tränade på sparkstöttningskonster och njöt fullt ut av att det äntligen var så varmt att man faktiskt kunde ta av sig vantarna en stund.


6. Lydnadsträning för Tyra. Oj vilken dröm hon var i går. Inget stress alls, vilket brukar vara det normala på "Mollys gård". Är det en fas? Börjar hon mogna? eller hade jag tur? Ingen aning än så länge men just nu flyter allt på precis så bra som jag önskar, även då jag introducerar nya saker så förhoppningsvis börjar Tyra-Myra bli vuxen.


7. Väl hemma var det matdags först för hundarna sen för oss. Tyra är så duktig när Siri äter. Ja hon (Siri) är lite svår att få sugen på mat så vi har skapat en matrutin som fungerar. Vilken innebär att Tyra ligger bredvid Siri medan hon äter (Tyra har för längesedan redan ätit upp sin ranson) och så får Tyra då och då en av Siris minikulor. Tyra känner sig "med" och Siri får äta i lugn och ro.


8. Sen kunde ju inte Siris matte och husse vara utan sin lilla pärla hela natten utan att få träffa henne så de kom förbi och fick sig kaffe och glass (sorry H att kaffet var kallt, men tänk på oss som inte får något morgon kaffe alls).


9. Melodifestival men Hundarna kunde inte bry sig mindre - nu sov de gott.


10. Runt fyra hade Siri ett mindre rus men det räckte att skicka Tyra på plats då somnade även Siri om.


11. 06:20 Tyra hade sovit färdigt, drog upp Siri och då var det kört. Så nu har vi en jättelång dag framför oss. Har redan hunnit med en skön promenad och ätit frukost (hundarna) druckit the (jag) och nu även bloggat.

Av Lena - 13 mars 2009 19:37

Hennes husse har tagit sig friheten att vara förkyld och inte kunnat springa med henne på en vecka. Mina promenader och sparkturer är ju inte mycket i jämförelse med att få vara med husse och springa som tokar i mörkret.


Sen så har inte jag själv inte allt för mycket tid över just nu heller. Men lite småträning flikar vi in och det känns bra. Tyra är med, fokuserad och motiverad. Mindre bra är väl att mina hundtränarbyxor är försenade, fast jag tror i och för sig inte att Tyra bryr sig om vad jag har på mig när vi tränar och tävlar. :-)


En annan sak som måste prioriteras är pälsvård, ja alltså att få bort päls från Tyra innan den hamnar på golvet. En ständig jakt och jag går hela tiden som förlorare ur den. Ett under att inte dammsugaren skär ihop. Så mina funderingar om att vi ska tävla i slutet av maj kan jag nog lägga på is, risken är att Tyra löper då.


I morgon är det dags för TEMA-dag nr 2. Då är det Självförtroende och Balans som ska tas upp och tränas. Har ni tid och lust så är det på hundhuset i Luleå kl 10:00. 100 kr per ekipage.


Nu ska jag starx gå och bädda rent i sängarna och sedan är det kväll, hoppas bara att Tyra håller med om det.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards