Alla inlägg den 11 januari 2009

Av Lena - 11 januari 2009 14:20

med lydnadsträningen på allvar.

Jag tog en plugg-paus och gick ut på gården för att träna. Tyra minst lika het som igår om inte värre då hon med glädje förstod vad som var på gång.

Började med lite fritt följ, stegförflyttningar och sånt för att få ihop koncenrationen och det gick riktigt bra och verkade snyggt från min synvinkel i alla fall. Sen gjorde jag misstaget och belönade med kamp, då tog hettan över och sen var intresset för lek för stort och Tyra hade svårt att släppa tanken på leksaken.

Lite rutan, men hon ville ite lämna mig - jag hade ju leksaken. Syntes att funderingarna for i Tyrahuvudet och hur hon riktigt övervägde om hon skulle till rutan eller tigga leksak direkt.


Hade tänkt träna apportering men uteslöt det för det om något triggar ju jakten. Tog lite fjärr istället och inser att Tyra behöver ha fokusen på en gång, för hon lyssnar inte på första kommandot. Kommer att bara köra ett skift och sen rejäl belöning.


Sen var Tyra mer sansad och jag tränade lite fritt följ med apport, men flistuggen gick i ett, måste backa rejält, men när jag har leksak i närheten så stoppar tugget så det blir lite byteshandel ett tag.


Tog rutan en gång till och nu var det raka spåret in så då avslutade vi, sen fick hon följa husse och springa, Tyra är nu en trött och nöjd hund och vi andra ska åka och fira SNYGG EINARS cert.


Till sist måste jag få tacka HÅKAN NILSSON som i två timmar i mörker och kyla stod ut med oss och våra obildade hundar. TACK!!!

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards