Alla inlägg den 7 september 2010

Av Lena - 7 september 2010 14:40

Tyra har fått fint besök idag, och idag vågade han stanna och leka trots att matte åkte iväg. De börjar bli stora våra små   


Tyra med sin stora "mops"-kompis Viktor!  

Av Lena - 7 september 2010 07:32

Älgjakten har dragit igång, och idag publicerades en artikel i tidningen om ett jaktlags lyckade första dag i skogen. Med på jakten var två tjejer, 10 och 12 år gamla. Lyckliga de. De vet att köttet kommer från älgen pappa/farfar/grannen sköt. De vet hur snabbt älgen dog, hur den styckades och hur köttet har hanterats ända fram till matbordet.


Farmor brukar ha kalvar, söta små mysiga gosiga kalvar. Och varje gång blir vi lika hänförda av deras små näpna nosar men lika hänförda blir vi då vi tar första tuggan av filén. Grymt? Knappast, detta är kalvar som har fått den bästa maten, gröna hagar att hoppa runt i, kramats, klappats, borstats, slaktats på gården. Bättre kan de inte ha haft det. Det är kött man äter med gott samvete och kalvar man minns med glädje. Och dottern vet precis hur det blir hamburgare, köttbullar mm.


Gott samvete har jag INTE då jag tvingas köpa kött i affären, gott samvete har jag inte då jag ser skolornas matlistor och gott samvete har jag definitivt inte de gånger jag köper färdig mat i hemska plastlådor - tack o lov är det mycket sällan.


Jag är glad över att det finns såna som Jamie Oliver, har ni sett hans Matrevolution USA? Vad han tycker det visste man och att skolmaten och kosthållningen over there inte var den bästa visste man också - men detta??!!!!! Är man inte mer rädd om sina efterkommande än så?


Här då? är vi bättre? Här ska barnen dricka lättmjölk och äta lättmargarin i skolorna, allt enligt livsmedelsverket. Men processad mat fullproppad med salt och socker det är helt ok. Nä vi är inte bättre - vi bara låtsas vara det.


Önskar att jag var lite mer som Jamie och skrek högt istället för att skriva här, men det är i alla fall en början.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards