Alla inlägg den 21 september 2010

Av Lena - 21 september 2010 07:25

I Italien efter andra världskriget startade Reggio Emilia-skolorna. En pedagogik som ska främja det kritiska tänkandet. Barnen ska lära sig att själva ta reda på fakta och dra en egen slutsats utan att ta efter andrs åsikter. Detta för att det som hände i Europa (och världen) under andra världskriget inte skulle upprepas.

Att någon /några kommer med små delar av sina tankar och åsikter, kommer med någon bra idé eller gör något som gynnar dig och utan att kolla upp bakgrund, värderingar och framtida planer tycker du att "jamen de där är ju riktigt bra - de ska få mitt stöd".


Efter söndagens val tror jag att vi behöver fler Reggio Emiliaskolor, för såväl barn som vuxna.


Det spelar ingen roll om det är kungen, Bildt, Sahlin eller just det Åkesson. Tro inte på dem på en gång, granska dem, se kritiskt på dem, ifrågasätt dem. Och sen ta ställning. Vi lever i en demokrati, var och en får tycka vad de vill men tyck inte om du inte vet. Det är vår skyldighet att ta reda på fakta - se hur det går annars!


Som förälder, lärare, medmänniska osv det är vår plikt och skyldighet att lära våra barn kritiskt tänkande. Och vilka chanser de har idag i och med Internet. Visst det står massa skit och felaktig fakta där men återigen, har man ett kritiskt tänkande lär man sig sålla bort skiten, har kvar faktan och kan skapa sig en åsikt.


Jag har skapat mig min åsikt, jag tolererar inte att man uttrycker sin politiska åsikt och när man blir ifrågasatt sedan skyller ifrån sig med att man inte vet "något om politik" och jag kommer aldrig välkomna en vuxen rasist i mitt hem eller mitt liv.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards