Alla inlägg den 23 september 2010

Av Lena - 23 september 2010 13:21

Tänkte ju höstpiffa köket lite, få det efter mormors/shabby chic-chocken lite mer stilrent, minimaistiskt i svart, vitt och silver. Tanken var att hitta vita blomkrukor och något att lägga på bordet.


och kommer hem med:

från Clas Ohlson st large 199 kr.

Tyra blev väldigt glad i alla fall och gillar sin nya säng.  


Men när jag gick hem blev det farligt nära att jag hade fått vända om och köpa ännu en bädd för vad möter jag om inte två helt ljuvliga trevliga sociala schäfervalpar från Frostmarkens Kennel (gråa såklart) och blev ju oändligt valpsjuk särskilt när kennelinnehavaren berättade, helt i onödan, att det finns två tikar och en hane otingade *suck*.


Men jag gick hem, med en hundbädd, utan valp och får väl fixa köket så gott det går medan Tyra sover som en prinsessa.

Av Lena - 23 september 2010 07:26

Har ju haft mina funderingar angående kompetens i ett antal tidigare blogginlägg och här kommer ännu fler.


När det gäller mig själv och jobbfronten känns det som om jag hamnat mellan en hel del stolar, eller är det höga barstolar för det verkar stört omöjligt att ta sig upp igen, trots en viss barträning. Söker jag jobb som inte kräver allt för hög utbildning så är risken stor att det rekryterande företaget antar att jag med min utbildning snart söker mig vidare och då är det ju bättre att anställa en som blir kvar. När det gäller jobb som motsvarar min utbildning då saknas de "minst 5 års" erfarenhet som de kräver. Men nu har jag hittat nya jobb och söka och nu ska min jobbcoach få bekänna färg och hjälpa mig med CV och personligt brev så att jag snabbt eliminerar all konkurrens.


Sen annan kompetens då? Jag har en tvårig instruktörsutbildning med såväl praktik och teori. Avlagt både teoretiskt och praktiskt prov samt 15 års erfrenhet av hundägarutbildning. Till det ska läggas kortkurser och egen träning och ett ständigt sökande efter mer att lära sig. Men det finns många saker jag inte skulle ta på mig,bedöma en hunds mentalitet för vidare utbildning i samhällets tjänst och utbilda nya instruktörer är bara två saker jag inte anser mig vara tillräckligt kompetent för. Sen upptäcker jag att ett företag, som är känt, har varit med i TV osv har instruktörsutbildningar, går in på deras hemsida och döm om min förvåning - en av dem är inte utbildad instruktör utan anser att det är inte så nödvändigt om man tränat massa hundar. Hur kan man ha instruktörsutbildningar om man inte ens har gått en själv? Tydligen inga problem och pengar tjänar de.


Sen, kompisen ska testa sina hundar om de passar till arbete i samhällets tjänst. Visserligen går uppgiften ut på att mest vara söt, gullig och gosig (för hundarna alltså) men detta i en miljö som kan vara skrämmande och underlig för fel hund. De som testar hundarna har ingen som helst utbildning utan de förljer ett koncept på ett papper. Varför i hela friden utbildar SBK sina mentaltestfiguranter - det är väl bara att hoppa omkring med en spökdräkt eller vifta med en trasa - det kan man väl läsa på ett papper?


Så jag ska nog omvärdera mig själv och börja hålla lite nya kurser:


Jaktkurser för skällande fågelhundar - pappa jagade ju.

Freestylekurser - finns ju filmer på Youtube

Skyddskurser - men jag har ju sett polisen träna

Problemhundskonsult - men vadå, 15 år som instruktör


och utanför hundvärlden...

profylaxkurs - har ju fött barn

vin- och chokladprovning - måste jag förklara det?

heminredning - kan ju stryka gardiner


Inser ju att jag besitter en massa kompetens - gäller bara att övertyga andra så blir man rik.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards