Alla inlägg den 16 september 2010

Av Lena - 16 september 2010 19:25

Obs detta är ett hundinlägg!


Om någon för ett halvår sedan hade sagt att jag skulle träna rallylydnad, tävla rallylydnad eller sikta på att bli instruktör i rallylydnad så hade jag skrattat gott, rått och länge.

Hm!!!


Jag har gått en kurs, jag har tävlat med ännu för mig smått otroliga reslutat och instruktörskarriären har börjat att planeras.


Men inom rallylydnaden fuskar de, i alla fall vad jag anser. En hund ska läras kommandon. Man shejpar fram ett beteende och lägger sedan ett kommando på det - det är min filosofi. Men många i rallylydnadsvärlden använder sig av sk Handtargets genom alla klasser och som ett "gammalt" lydnadsfreak som jag är så är det ju strängeligen förbjudet att ge dubbelkommandon, och för att inte tala om trippelkommandon eller berömma under momentet - nä fy usch och ut från plan.


Hm 2!!!

I dag klickade jag in handtargeten, det som jag smusslade bort på kursen (soorrrry fröken) och sen fick jag bara på några minuter och med lite lax- och risfoder (jumbopriset från lagtävlingen i Pajala - ibland lönar det sig att komma sist, segrarna fick plocka ihop banan) den mest följsamma hund man kan tänka sig. Så nu går tankarna... kan man använda detta i problembeteenden? Att följa min hand med nosen istället för att stirra ut eller "trigga" andra hundar? Ska testa när det sitter bättre.


Ja se, man blir aldrig tillräckligt duktig för att låta bli att lära sig nya saker...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards