Direktlänk till inlägg 21 januari 2009

Kul med flyt!

Av Lena - 21 januari 2009 19:03

Orkade egentligen inte gå en promenad, orkade inte heller träna med Tyra. Men den lilla damen välkomnade mig mycket upfordrande med sin gröna boll när jag kom hem idag. Då fanns det ingen tid så uppvaktningen fortsatte medan jag lagade middag, försök låta bli att skratta åt en jätteglad schäfer med en grön plastboll i munnen, särskilt om hon står med framfötterna på köksbänken och försöker lära sig att göra rösti. Jag kunde inte det.


Efter maten, som blev väldigt god så var det bara att klä på sig, ladda fickorna med godis och bollar och ge sig ut i stormen. Men Tyra var på strålande humör och efter hennes förvåning över att man inte får kissa i djupsnö, gården är fortfarande förbjudet område även om det är oskottat!!! utvecklade sig promenaden till en mycket trevlig tilldragelse. Om ni bara ska lära era hundar en enda sak så vill jag föreslå "GÅ FINT I KOPPEL" sedan vi har blivit benhårda med detta har Tyra utvecklats till en gladare, mer positiv hund även om andra hundar är i närheten. Inte så konstigt, då under de mer fria promenaderna hon egentligen fått ta kommandot, och Tyra är inte hunden som ska ha kommandot. Nu när vi har tagit över det så är hon mycket tryggare, ja det tror jag i alla fall.


Ja väl ute på promenad så styrde jag stegen till en avskild väg med minimal trafik. Där tränade vi läggande under gång med 9 av 10 regeln, och det blev 10 av 10 :o) Duktiga Tyra. För att variera så gjorde jag inte samma avslut varje gång men läggandena blev perfekta och hon avslutade som jag ville. Sedan gjorde jag 5 inkallande med ställande - alla så gott som perfekta!!! Då kände jag att det fick räcka och vi gick hem igen.


Så kan det gå om man uppvaktas av en tokig schäfer med en grön boll.

 
 
Jenny

Jenny

22 januari 2009 06:45

Kul att det går framåt. Kör samma sak med mina nu så räkna inte med några älgkliv på promenaden ikväll, snarare två steg fram - ett steg bak osv.. ;-D

http://www.solidreds.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards