Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Lena - 24 augusti 2009 21:10

En förväntansfull flicka gick till skolan idag, det var spännande och roligt. Lite chockartat med alla andra barn, lite skillnad från by-dagiset. Men jag fick lämna henne ett par timmar och när jag återvände var det som om hon alltid varit där.


Fick höra en tragisk berättelse, dottern och hennes klasskompisar fick berätta lite om sina husdjur och familjer. En flicka berättade följande:

"Vi har haft fiskar, en var jätteelak, han åt upp hela familjen." "Oj vad sorgligt" sa ett av de andra barnen, "vad gjorde du då?" Nej vi lämnade tillbaka honom till djuraffären" säger flickan soglöst. "Men hur klarar du dig?" frågar ett annat barn som liksom de andra sitter med ett förvånat och ledset uttryck i ansiktet. Det roliga i det hela är ju att de vuxna i rummet förstod ju att det var en fiskfamilj som blivit uppätna, medan barnen var helt övertygade om att det var flickans mamma och pappa som råkat ut för den elaka fisken. och under hela historien hänger inte fröken med i barnens resonemang och kan därför inte ställa allt till rätta. Undra vilka hemska skräck historier dessa barns föräldrar får höra ikväll.


Sen var det skolstartsfika med A-C och Alva och då gjorde jag nog mitt livs nerköp...jo jag gick och köpte ett diskställ att ha istället för den diskmaskin jag sålt, knäpp eller????


I morgon är det min tur att sätta fötterna på skolmark, då ska jag tenta...håll tummarna att denna gång fixar jag detta.

Av Lena - 24 augusti 2009 21:04

Tyra fick följa till stan idag och vi tog först en promenad i de "yttre" kretsarna... eller rättare sagt där det finns lite gräs och träd att göra sina behov vid, sedan närmade vi oss centrum lite försiktigt. Tyra uppförde sig exemplariskt dvs hon struntade fullständigt i mötande människor och hundar. Sen väl på busstation spetsade hon öronen la på några kilos tyngd i kopplet och höjde svansen glatt. Aha hon känner igen sig tänkte jag, men hoppsan bakom en bil stod ju husse - helt osynlig för oss. SÅ nu ska det snart bli stads-spårning för Tyra-Myra ska bara hitta en lämplig dag.


I kväll har hon och husse lite försiktigt återupptagit fysträningen efter influensan och den första lugna vändan gick över förväntan och tyra visade att hon gärna hade rört ännu mer på sig - ingen ska säga att Tyra är trött igen :-)


Så det var lite hund... nu blir det ett annat inlägg om skolstarten.

Av Lena - 24 augusti 2009 06:16

Idag börjar en helt ny era, dotterns skolera. Ja tänk att mammas lilla flicka är så stor? Fattar det inte riktigt men när man ser henne med de yngre som finns runt omkring oss så inser man att hon är ganska stor, men liten ändå....

Förutom mamma-fjärilar i magen så ska det bli skönt att skolan kommer igång igen. Andra tycker det är så skönt med sommarlov och att barnen är lediga, och visst skulle gärna ha dem omkring mig dygnet runt men skolåret innebär rutiner, ordning och framförallt den så viktiga mentala stimulans som barnen så väl behöver för att må bra och utvecklas. Vi kan vara hur bra föräldrar som helst men det är inte tillräckligt, skolan/förskola är bra, en nödvändighet för att barnen ska tackla det samhällsklimat som råder. och sen har man tur så lär de sig ett och annat där också :-)


Sökträningen igår, ja vad ska vi säga om den, både jag och Tyra var rätt så ringrostiga. Jag har inte tränat sök på 14 år och Tyra på en hel sommar. det är en sak att säga hur andra ska göra men att ge sig in i det själv det är ingen lätt match. Tyra gjorde ett kanonskick av fyra, ett stack hon genom hela rutan (100m) för att ta de figgar som hon skulle ta sist men det var ju husse och lillmatte så hon är förlåten. Och efter dessa två skick var hon ganska slut så då var det jobbigt att behöva klättra i berg men skam den som ger sig... och sista skicket då var hon slut så fullständigt slut och alla (nja kanske inte jag då) tyckte det var jättekul att få se Tyra trött för allra första gången, fyra skick är normalt uppvärmning för henne.


Men det var jättekul att få komma ut i skogen och vissa hundar har ju tränat massor i sommar och är hur duktiga som helst - jag blev impad!!! Och dottern plockade blåbär så det blev blåbärspaj till efterrätt efter den grillade karrén - årets sista????


Nej dags att väcka dottern och börja med lite morgonrutiner - ha en bra dag och A-C , det kommer att gå bra - de är stora nu :-)

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards