Alla inlägg den 21 november 2012

Av Lena - 21 november 2012 15:09

och det borde jag vara stolt över. Jag har utbildats under två år, varit verksam i 17 år och ett stort antal hundar och hundägare har passerat genom åren. Jag har studerat nya rön som kommit, förkastat en hel del men även tagit vissa rakt till hjärtat, tex klickerträningen och shejping (ja jag vet det är en försvenskad stavning).


Men ibland skäms jag lite, för jag har så många "kollegor" där ute som gärna är "hundinstruktör" både med och utan utbildning men som agerar så att man allvarligt funderar på att sluta dricka kaffe pga av alla gånger man satt det i vrångstrupen. På något sätt är allt ok bara man är "hundinstruktör".


Vi är inga allvetande gudar, vi gör fel, vi  har brister och vi ALLA har massor att lära oss. Jag lär mig nya saker hela tiden, av mina hundar, mina kursdeltagare, proffs och andra "hundinstruktörer".


Nu tänker jag inte rabbla upp allt jag hört och sett men jag vädjar till DIG som får "goda råd". Tänk en gång till och tänk:

Känns det här ok?

Skadar det här min hund?

Vad är det egentligen jag gör?

Vad gör jag på hundspråket?

Skulle jag utsätta min bästa vän för det här?


Är det fortfarande ok efter alla frågor - ja då är det nog det. Jag vet ju inte vad det handlar om men du skadar i alla fall inte din hund. Hjälper det däremot inte, ja men fråga någon annan, eller fråga samma person igen.


För när jag lär in något med mina hundar kanske inte första metoden funkar, då får jag till en annan, eller en tredje osv..... Helt ok, så länge det är schysst mot hunden.


Så bara för att man är hundinstruktör så har man inte alltid rätt!

Av Lena - 21 november 2012 07:55

Just nu känns det lite gnälligt - borde inte det men det är en sån dag.


Jag är trött, tröttare än tröttast - vill bara sova men kan inte göra det, för många måsten. Främst hemsidan som inte fungerar.

Jag är snuvig och risig, men inte så mycket så att jag med gott samvete kan krypa ner under täcket och säga att jag är sjuk.

Hundarna är knäppa - vilodag för dem igår, gissa läget idag! Nu är det full fart här hemma. En understimulerad hund går väl an, den vandrar och har man otur så piper den. Två stycken däremot, de gör gemensam sak av tristessen och så är de i gång.

Har för mycket att göra, och nog skulle väl tiden räcka till om man fick avsluta något någongång och lägga det i från sig. Men som det är nu blir det lite här och lite där. I går fick jag i alla fall tid att laminera ca 50 rallylydnadsskyltar (går inte fort) och göra i ordning en "tävlingspärm" med anvisningar och regler som kursdektagare kan kolla i om de funderar över ett moments utförande eller dylikt. Känns bra - nu är det gjort i alla fall.

En annan bra sak är att hemmet har hållts i relativt bra skick denna vecka så städningen i morgon bör gå som en dans. Och på fredag kommer det besök från Pajala till lokalen, en trevlig och duktig tjej som ska hålla kurser för mig i vår.


Så när man sätter sig ner och tänker efter så är det ganska ok, men jag skulle ju gnälla så då får jag gnälla lte till över snuvan då....

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards