Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Jag är en hundinstruktör

Av Lena - 21 november 2012 15:09

och det borde jag vara stolt över. Jag har utbildats under två år, varit verksam i 17 år och ett stort antal hundar och hundägare har passerat genom åren. Jag har studerat nya rön som kommit, förkastat en hel del men även tagit vissa rakt till hjärtat, tex klickerträningen och shejping (ja jag vet det är en försvenskad stavning).


Men ibland skäms jag lite, för jag har så många "kollegor" där ute som gärna är "hundinstruktör" både med och utan utbildning men som agerar så att man allvarligt funderar på att sluta dricka kaffe pga av alla gånger man satt det i vrångstrupen. På något sätt är allt ok bara man är "hundinstruktör".


Vi är inga allvetande gudar, vi gör fel, vi  har brister och vi ALLA har massor att lära oss. Jag lär mig nya saker hela tiden, av mina hundar, mina kursdeltagare, proffs och andra "hundinstruktörer".


Nu tänker jag inte rabbla upp allt jag hört och sett men jag vädjar till DIG som får "goda råd". Tänk en gång till och tänk:

Känns det här ok?

Skadar det här min hund?

Vad är det egentligen jag gör?

Vad gör jag på hundspråket?

Skulle jag utsätta min bästa vän för det här?


Är det fortfarande ok efter alla frågor - ja då är det nog det. Jag vet ju inte vad det handlar om men du skadar i alla fall inte din hund. Hjälper det däremot inte, ja men fråga någon annan, eller fråga samma person igen.


För när jag lär in något med mina hundar kanske inte första metoden funkar, då får jag till en annan, eller en tredje osv..... Helt ok, så länge det är schysst mot hunden.


Så bara för att man är hundinstruktör så har man inte alltid rätt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 14 oktober 2013 08:31

Jag vill ha jul NU! Jag vill pynta, klä in hela hemmet i rött, plocka fram tomtar och ta in granris, skaffa gran och spela julskivor så grannarna ringer störningsjouren. Jag vill julbaka, lägga in sill och griljera skinka. Jag gottar ner mig i juli...

Av Lena - 12 oktober 2013 10:54

Om man kämpar med att minska rädslor genom att testa hundar, avla på hundar som inte visar rädslor, socialtränar hundar osv - varför använder man "skrämseltekniker och smärta" när man uppfostrar och tränar sin hund?   När man nu vet att hos hunda...

Av Lena - 20 september 2013 10:44

Jag har tvättdag, dvs inga respektabla rena kläder så jag smög med dottern till skolan i de inte särskilt välsittande joggingbyxorna, försökte se så där morgonhurtig ut men jag misstänker att det gick inge bra alls. Sen så vräker regnet ner, vilket d...

Av Lena - 11 september 2013 08:16

Känner för att ta upp bloggen igen och vara lite mer flitig med att rapportera vad som händer runt om kring mig men tänkte hitta en ny vinkel... och varför inte en "positiv blogg"? Bara glada hejarop och lyckliga små historier, jag kan i stället för ...

Av Lena - 2 augusti 2013 09:09

Debatten fortskrider på den lilla orten. De "proffesionella aktivisterna" har burits bort av polis och återvänt - vad kostade inte det i skattepengar? Tänk om de hade skaffat sig sommarjobb hos LKAB och betalat skatt istället, då skulle vi kunnat utv...

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards