Alla inlägg den 19 oktober 2012

Av Lena - 19 oktober 2012 07:07

och hundvärlden är inget undantag - snarare tvärtom.


I en tråd på facebook diskuteras just nu den mentala statusen på en viss ras.Toppen tycker jag, mentaliteten ska lyftas om och om igen. Men det intressanta är resonemangen.

Det är uppfödarnas fel - de avlar bara på snygga hundar.

Det är uppfödarnas fel de säljer till fel människor för mentaliteten hänger ju på uppfostran.

Det är valpköparnas fel, de förstår inte hur man tar hand om en hund.

Det är uppfödarnas fel för de talar inte om för valpköparna hur de ska ta hand om sin hund.

Det är importhundarnas fel, för det vet ju alla hur de är....

Det är ingens fel, allra minst mitt, för man kan ju inte rå för hur en hund blir...

och så där fortsätter det i all oändlighet


(ok jag erkänner, resonemangen kommer från olika trådar och forum men de finns där.....)


Samma efter utställningar eller tävlingar - då är FB väldigt intressant, då haglar undanflykterna och bortförklaringarna. Varför inte just min hund blev champion, fick cert eller vad det nu var.

Självklart fnns dte yttre omständigheter men om man kommer med samma undanflykt tre eller fler gånger på raken är det väl dags att göra något åt saken. Om man nollar platsliggningen för att det är blött i gräset... ja men då vet man ju vad man ska göra, träna i blött gräs.


Och det är väl det allt handlar om, det egna ansvaret, Oavsett det gäller en ras mentalitet eller ett resultat på en lydnadstävling eller för att knyta till föregående inlägg, hundens uppfostran. Vad tar jag för ansvar när det gäller schäfrar och lagottons framtid? Jag som inte har de minsta uppfödardrömmar kan ändå göra massor. Tyra har inte gått i avel, och då är hon en toppenhund arbetsmässigt och friröntgad runt om. Men hennes pappa har lämnat mer HD än vad jag tycker är bra, det finns där hos henne även om inte just hon har några problem.


När det gäller Peppe så har jag inte särskilt mycket att säga till om, då han är en foderhund. Men jag kan säga vad jag tycker, jag kan göra mitt bästa för att Peppe ska bli en god representant för rasen så kanske andra tänker, "jag vill ha en lagotto som Peppe" och väljer bort mer skygga individer.


Det är bara två hundar i hela stora hundvärlden men om alla tar SITT ansvar istället för att skylla ifrån sig skulle allt bli mycket bättre.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards