Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Lena - 13 oktober 2009 15:53

För jag råkar ständigt på olika påståenden och uttalanden om hur fågelhundar tränas och ska tränas och ofta blir jag stum av häpnad. Ibland har jag svar på tal men ofta börjar jag fundera på vad som ligger bakom dessa påståenden. Vanligt påstående i hundsammanhang är att brukshundfolket (läs schäferägare) är grymma mot sina hundar och spöar in lydnaden. javisst det finns tyvärr några såna men de gör det lite i skymundan och vill inte riktigt visa vad de håller på med för innerst inne vet de ju att det är kanske inte helt rätt.


Men i fågelhundsvärlden där är det lite tvärtom fast ändå inte... hur jag menar? Här kommer några exempel:

En välkänd hundtränare tillika jägare och hundägare av en viss fågelhundras, anlitad i hela landet (tur jag inte kommer ihåg vad han heter så det är ingen idé ni frågar), berättar stolt på sina kurser att det bara är han som får bestämma över sina hundar, när frun ska ta ut dem måste de ha stackel (tagghalsband, med taggarna inåt, vilket är förbjudet i Sverige).


Klassikern, apporterande fågelhundar får inte kampa för de blir hårda i munnen, VA???? Jaha bäst att inte kampa med brukshundar heller då för de får ju inte bita hårt i apportbocken.


Igår kom ännu en, men här tänkte de på hunden, eller??? Man ska inte lära fågelhunden "ligg", för det är så dominant och tvingande. Då undrar jag i mitt stilla sinne hur i hela friden lär de in momentet ligg om det är dominant och tvingande? Jag fick låna en jättefin glad men lite försiktig tik i går på kursen, av fågelhundsras, och visa hur jag lär in ligg - och enligt husse var hon inte det minsta dominerad eller förstörd när jag lämnade tillbaka henne.


Nä jag ska gå på fågelhundkurs, då kanske jag kan få ett och annat förklarat för helt ärligt, jag förstår inte vad de gör, hur de gör och framförallt VARFÖR de gör som de gör.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards