Alla inlägg under september 2009

Av Lena - 14 september 2009 15:39

sett hundcoachen, men nu ramlade jag över detta klipp och visst har han rätt Fredde Steen, men A särskilt läcker är han ju inte.... ok åter till allvaret. varför i hela friden ska våra hundar alltid vara så bra kompisar med allt och alla? Nej jag håller med, men visst, det där sura beteendet kan ju vänta till "problemet" är väldigt nära, eller hur Tyra!!!



Av Lena - 14 september 2009 06:25

avslutade en underbar dag.


I går var jag trött, mycket trött. Kanske av den musikunderhållning vi bjudits på under två nätter (och C, sorry för de falska anklagelserna... ljudet kan verkligen ta märkliga vägar). Så vi åkte ut i skogen för att få frisk luft och pggna till. Dottern var lite less på skogsvistelser så hon åkte till en kompis istället. Körde några lek-rapportsträckor och snacka om glädje. Det var ett tag sedan och Tyra njöt i fulla drag. Sen hittade vi två paralella stigar med 10-20 m skog mellan. Självklart tog vi varsin stig och Tyra fick jobba mellan oss. Sen var Tyra trött. Tog det lugnt på tillbakavägen och var sitt forna pigga jag igen framme vid bilen.


Sen bullbak, 80 bullar fick jag och dottern ihop så nu finns det fika i frysen och till nästa sökhelg.


Matlagning, Lax-jansons, underbart gott så gott så ni får receptet:

300 g gravad lax, strimlad

1 gul lök, hackad och försiktigt stekt i smör

750 g potatis, i tunna stavar

4 dl matlagningsgrädde

dill

salt

peppar


200 grader i 60 min. Gör som en vanlig Janson.


Och nej det räcker inte till 4 personer som det stod i receptet, det var alldeles för gott för det.


Och sen var det läggning av dotter och någont som vi sett fram emot ett tag, "Kommisarien och Havet" en stjärnspäckad svensk deckare i underbar miljö. HA HA HA HA, stjärnorna gjorde biroller och huvudpersonerna var inhyrda tyskar som dubbats. Vi stod ut till andra reklamen. Tydligen längre än många andra om man läser runt i bloggar. Och sen åter igen musikunderhållning.... o ja jag är trött idag igen.


PS. Hade ett mycket intressant telefonsamtal igår... ser fram emot en tur uppåt i oktober, nu på ännu ett sätt.

Av Lena - 12 september 2009 14:59

Då var vi ut i skogen igen då. Och idag fick vi förstärkning av U & E, jätte mycket tack för er hjälp, ni är guld värda. Inte alltid man har chans att få med för hundarna helt okända figuranter som fullkomligt osjälviskt ställer upp. Ja ja Rufus visade minsann att han kände dem och överöste E med all sin hoffe-kärlek så fort han fick chansen. Hur som helst åter igen jättetack, hoppas ni inte blev totalt avskräckta och vill följa med oss någon mer gång.


Ja Rufus då, en stjärna där varende lilla femöring ligger rätt. Mer rätt än hos matte, tror jag, för matte ville hela tiden ha tomskick men inte Rufus, han jobbade effektivt och fixade alla fyra figgar klockrent i 100 m lång ruta utan ett enda tomskick. och om någon aldrig sett en tydlig vindmarkering, ja då ska ni träffa Rufus.


Sen var det ett gäng hundar som fått spatt av det galnare slaget däribland vår egna lilla Tyra. Dock finns det vissa krav på föraren då man tränar sök. Tydliga instruktioner till figgarna tex...ja ja säger inget mer men att kvinnor skulle vara otydliga... ja ja ok jag är tyst bara för husfridens skull då Obestämd


Men dagens stora STJÄRNA var Rocky, den lilla kvicka mellanpudeln som hela tiden gått från klarhet till klarhet. Tänker inte skriva mer om honom då hans matte säkert gör det här: www.solidreds.se så gå dit och läs istället.


Sen så har jag fått en uppenbarelse, väl värd att fundera vidare på. Har kanske hittat rätt kompensationshund, då jag insåg att en större brukshund skulle bli fel, både för mig och hunden. Har hittat en ras som besitter rätt mentalitet, arbetslust, smidighet och "enmanshundsbeteende" för att passa mig, får göra avkall på utställningsbiten av lata skäl men va tusan, får tänka som bruksschäferförarna, en tvåa så får det räcka sen Skrattande. Vilken ras, ligger lite lågt med det ett tag till, mina skogskompisar vet och halva Willysparkeringen... men annars så får ni vara nyfikan ett tag, men tom maken sa "men det skulle nog faktiskt passa dig", men sen då han sa att en sådan hund kunde följa på joggingturerna sa jag STOPP!!!! Det skulle ju bli MIN hund, såg hur det gick sist...


Nej en dusch, middag och sedan iväg till mopsön. Saknar ju "min" lilla Siri - nu börjar det bli dags för henne att komma "hem", får se om vi kidnappar henne Oskyldig


Ha en skön lördag!

Av Lena - 11 september 2009 18:23

eller påtryckningar, tjat och hot... så där nu har ni länkar här på sidan. Har jag glömt någon? Eller vill ni synas. Skriv en kommentar så fixar jag det.


Min inplanerade stadsträning blev av den här gången, tyvärr var jag och Tyra ensamma. Hade varit trevligt om någon annan dykt upp men vi låg inte på latsidan för det. Lydnad varvat med mys och bus i en timme och jag kan inte utvärdera det på något annat sätt än att jag är jättenöjd. Nästan centrala stan, med förbipasserande, gående, cyklar och bilar i en jämn ström och Tyra hade bara fokus på mig och sitt arbete. Härligt.


Sen var det dags att hämta en trött men nöjd dotter på skolan. Även om det är jättekul i skolan och hon har massor med kompisar så är denna helg efterlängtad, tror jag det - måsta kliva upp kvart i sex varje morgon. Fast jag tror att hon och maken har rätt mysigt i bilen på morgonen. Idag såg de både ett flygplan och en ekorre.


Jag har också längtat efter denna fredag och ändå kan jag inte påstå att jag är överhopad med jobb, men nästa vecka så startar en kurs i alla fall - det ser jag fram emot. Valpar 5-9 månader!!!


I morgon blir det sök, handling (alltså sån man gör i affärer, era hundidioter Flört) och gofika i trevligt sällskap. Inte illa en lördag, vilken som helst.


Ha nu en riktigt mysig fredagkväll 

Av Lena - 10 september 2009 18:51

Skulle ha tränat lydnad men maken fick uppdrag att agera taxi i kväll så jag uteslöt det. Sen så har Tyra ett litet gulligt sår på tungan från gårdagens bravader och jag tänkte att det skulle få läka några dagar så att det inte ställer till med något i sökskogen, så kamplekar får vänta.


Jo just det söket, det är ju egentligen inte min uppgift men jag kan inte låta bli att fundera över upplägg, planeringar och avancering. Vi har har ju än så länge kört med lösrullar och den fasta rullen hänger på sin plats i hundskåpet, och jag är så sugen på att testa den fasta och se hur det fungerar men tror att vi ska ligga lite lågt med det, det är ju inte bråttom och ju fortare man inför den desto större risk för blindmarkeringar. Sen har ju Tyra visat att hon behöver mer träning i att gå ut HELA rutan och inte försöka känna av vittringen på halva sträckan. Så vi lägger fokusen på det så kan vi lägga på den fasta rullen sen. Sen läste jag en bra sak, tror det var i Canis, att "de som kan" ofta kör med den fasta rullen på men lär hunden att det lika väl kan finnas en lös rulle hos figgen och man MÅSTE kolla det först, just för att slippa risken för blindmarkeringar. Dvs hunden springer till figgen, finns det en rulle där tar hunden den och finns det inte tar den rullen i halsbandet. Tror på den idén och det blir nog sådan träning den dagen tyra väl fått på sig den fasta. Usch vad långt det blev om en liten plastrulle Tungan ute. Men ni får stå ut, det finns säkert någon som kan tycka att det är lite intressant.


Men på lördag blir det i alla fall lösa rullar för hela slanten och en massa klättrande i berg både för husse och Tyra. Jag ska glassa på stigenCool som vanligt för snälla K har "hyrt in" figgar - mycket bra idé K Skrattande

Av Lena - 10 september 2009 06:39

Vi tar det kronologiskt.

Tänkte att Tyra skulle få en ny chans så jag laddade med godis, leksak (dock inte bollen) och konerna till rutan. Nu var hon betydligt mer samlad och med på noterna. Hon fullföljde momenten innan hon förväntade sig en belöning - duktig tjej.Glad Men efter bara en mycket liten stund då det enligt mig återstod en massa träningstid ser jag hur hon blöder i munnen. Inget ovanligt i sig då hon är galen då hon kampar men jag ser också att mina byxor är helt nedblodade och jag upptäcker att hon har bitit sig rejält i tungan.Gråter Ja det var bara att bryta, gå in och få henne lugn så blodet slutade rinna. Ja ja vi ska träna ikväll igen, undra vad som händer då?


Sen var det dags för paltkokning och denna gång blev det en rejäl laddning. Makarna N, utan mopsar denna gång till dotterns stora  men snabbt övergående besvikelse, dök upp. Och i går hände det!!! Japp prick på klockslaget Skrattande. Palten blev god och uppskattad, en massa prat...facebook, hundar, sökträningsmetoder, och innan de begav sig av hemåt åkte kalendern fram för hundbytesplanering...ja Leif, vi fortsätter med våra hundbyten - vill du vara med? Och till sist en liten utmaning, ja liten för mig men kanske inte för den utmanade, ja vi får se om jag får skruva ner lampan ikväll.


Nu är det en ny dag, idag är det stora uppsägardagen, då alla inblandade ska få ett samtal inför flytten dvs elbolaget, telefonbolaget, internetleverantörerna osv osv osv.... Och så ska väl debatterna på pedagogforumet få fortsätta... har en idé om hur det kan bli lite fart på dem, hittills har de varit lite tama och försiktiga.


Har ni orkat läsa så här långt ja då är ni värda en riktigt skön dag!

Av Lena - 9 september 2009 10:51

Min söta rara gulliga galna hund

Världens snyggaste Tyra  


Vi har varit ute och tränat och jag kan lite kort berätta att som hundägare/förare har man ett ansvar, ett ansvar att träna regelbundet, leka med sin hund, mysa med sin hund, ge sin hund den motion som krävs, låta hunden få utlopp för sin energi...annars:


har du en hund som bara vill ha bollen...


Så nu ska jag sätta igång att göra vad som krävs men först ska jag gömma bollen!

Av Lena - 9 september 2009 07:04

Så här när regnet hänger i luften och höststormarna härjar fritt är det ganska trevligt att blicka tillbaka och återigen få uppleva sommaren om inte annat så i alla fall på bild. Så här kommer en liten tillbakablick på årets kräftsfiske.


En fredag per år är det kräftfiske i Alterälven, tack vare Janne så har vi möjlighet att fiska och efter att ha missat vilken dag det är i ett par år nu så såg vi till att ha full koll i år. Det var också första gången som dottern var med sedan hon var ett år så det var väldigt spännande. Farmor hade sina vana trogen laddat med hamburgare och Runes grill skulle invigas så det var en händelserik dag på många sätt.


alterälven  

Alterälven - där alla kräftor bor.


Maken och E med hjälp av dottern skötte fiskandet, själv ägnade jag eftermiddagen åt att sitta ute i solen och plugga, inte fel det heller. Grillen fungerade bra, hamburgarna var goda och sällskapet trevligt. Men fisket då?


Ja efter ett par timmar såg det ut så här:

kräftor1  


När de hade fått upp ca 4 kg, och då återstod det ändå 4 timmar av fisketiden kände vi oss nöjda och åkte hem för kräftkokning. Och dessa flodkräftor som är svarta när de lever blir ju härligt röda när de kokas.


kokta kräftor  


Jag som inte tål kräftor fick sitta på balkogen under kokningen och tills det var utvädrat. Men dottern passade på att provsmaka, men med en viss försiktighet.


mirja smakar  

"Kan man äta det här?"


mirja smakar 2  

"hm"


Två dagar senare blev det kräftkalas tillsammans med familjen N. De som åt sa att det var gott, jag åt sushi och det var minst lika bra. Ser fram emot nästa års fiske för även om man inte äter dem så är det en trevlig dag som resulterar i en trevlig fest. Tack Janne och Yvonne för att ni gör det här möjligt för oss.

Presentation

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards